Wilt u uw werknemers verrassen met een kerstpakket? Dan is het belangrijk de kosten ervan op de juiste manier in uw administratie te verwerken. Zo niet, dan moet uw personeel belasting betalen over uw geschenk.
Tekst: Louise van Rooij, teamleider senior payroll professional bij ABAB
U wilt natuurlijk niet dat uw kerstpakketten als belast loon worden gezien. Dat zou namelijk tot gevolg hebben dat uw werknemers daar inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen over moeten betalen. Dit kunt u voorkomen door het kerstpakket aan te wijzen als eindheffingsloon in de werkkostenregeling (WKR). Dit is overigens niet alleen voordelig voor uw werknemers. Ook als werkgever heeft u hier baat bij. U bent dan namelijk geen werkgeverslasten verschuldigd over de waarde van de pakketten, inclusief eventuele verzendkosten. U betaalt alleen 80% eindheffing als u de vrije ruimte van de werkkostenregeling overschrijdt.
Het kerstpakket valt niet onder de kleinegeschenkenregeling, omdat het niet aan de drie voorwaarden voldoet die hiervoor gelden.
Maakt u gebruik van uitzendkrachten of freelancers en wilt u die ook een kerstpakket geven? Dan komt de eindheffing voor uw rekening. Is de waarde van uw kerstpakket minder dan € 136, dan bedraagt de eindheffing 45%. Boven € 136 is dit 75%.
Let op: In de loonaangifte moet u het bedrag van de eindheffing opnemen in de rubriek ‘eindheffing publiekrechtelijke uitkeringen en tijdelijke knelpunten van ernstige aard’. Ook moet u uw uitzendkrachten en freelancers informeren over het feit dat de eindheffing al door u is afgedragen.
Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.