Op weg naar de sfeervol ingerichte kantine wordt Jos van Schijndel (64) twee keer aangeklampt door medewerkers van Van Santvoort enovatieve installaties in Berlicum. Hij beantwoordt nog snel een vraag en geeft een update van een project. ‘Ik ben nauw betrokken bij personeel en klanten’, vertelt Jos, die samen met Marco van Boven de directie voert over dit elektrotechnisch installatiebedrijf met 50 medewerkers. Jos heeft een heldere kijk op opleiden van nieuwe medewerkers, het verankeren van kennis en kunde in het bedrijf en het delen van kennis met bedrijven uit dezelfde branche. ‘We hebben als bedrijfstak een gezamenlijke missie om jonge mensen te interesseren en enthousiasmeren om in dit vak te komen werken. Dan moet je elkaar iets gunnen’. Bij een goedgevulde mok met koffie en een zoete Balkumse Beer, verduidelijkt Jos zijn visie.
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
‘Ik heb veel kansen gehad’, opent Jos zijn verhaal. ‘Als 19-jarige MTS’er, ben ik hier als hulpmonteur begonnen.’ Jos is een selfmade vakman en maakt een snelle ontwikkeling door. Al na vijf jaar geeft hij leiding aan een team. ‘Vroeger loste je zelf alles op. Even bellen met de zaak was er toen niet bij. Je leerde in de praktijk het vak van een oudere collega’, licht Jos toe. ‘In al die jaren is er niet veel veranderd. Nog altijd koppelen we jonge mensen aan ervaren medewerkers. Van een buddy leer je het vak. De ouderen wijzen nieuwe medewerkers op handige foefjes en slimme werkwijzen. Jonge mensen geven op hun beurt de oudere generatie inzicht in systemen en programmeren. Door te delen verankeren we permanent kennis en kunde in het bedrijf.’
‘Onze groei wordt al vier jaar beperkt, omdat we vacatures niet kunnen invullen. Er zit een rem op’, verzucht Jos. ‘Als je mensen hebt, dan heb je goud in handen. Onze branche is niet sexy genoeg. Het heeft het imago van vies werk, dat in weer en wind uitgevoerd moet worden. En tegelijkertijd wordt het belang van elektrotechnische componenten in huis steeds belangrijker. Bijna de helft van een bouwproces gaat over technische installaties, mede door de intrede van warmtepompen, zonnepanelen, laadpalen en domotica systemen in woonhuizen.’ Jos is een groot voorstander om contacten met het MBO aan te halen. Hij ziet hierin meer toegevoegde waarde voor de gehele branche, dan het opzetten van een eigen bedrijfsschool. ‘Het collectief belang voor de sector staat voor mij bovenaan. Als de vijver op het MBO voldoende gevuld is met leerlingen, dan is er genoeg voor iedereen. We moeten als bedrijfstak meer in overleg gaan met scholen en onze kennis en wensen delen. Daarmee voorkomen we dat het MBO opleidt voor dingen, die in de praktijk niet meer worden gedaan.’ In Oost-Brabant is het VEIOB (vrienden elektro en installatietechniek) opgericht, waar installateurs, opleidingsbedrijven en onderwijsinstellingen informatie over de branche uitwisselen.
Van Santvoort kent weinig verloop in de personele bezetting. ‘Wij faciliteren dat mensen het naar hun zin hebben. Alle medewerkers die actief zijn op externe projecten komen in de ochtend én middag naar het bedrijf. Zo onderhouden we contact met iedereen. De gezellige kantine is een ontmoetingsplek. Hier kan worden gebiljart, tafelvoetbal gespeeld, er ligt altijd vers fruit en op vrijdag drinken we een drankje. Verder zorgen we ervoor dat de invulling van het werk interessant is. Als je medewerkers uitdaagt, dan hebben ze meer plezier in hun werk. Door opleiding en een actieve loopbaan coaching stimuleren we medewerkers om te blijven. Ik wil dat medewerkers onze ambassadeurs zijn en met trots op een feestje of in de voetbalkantine vertellen dat ze bij Van Santvoort werken. Dat is het beste middel om nieuwe mensen te trekken. Ook zij-instromers en statushouders hebben emplooi gevonden in ons bedrijf. We kijken buiten de gebaande paden. Als een medewerker gedreven is en een wil heeft, dan is er een weg.’
Onlangs hebben Jos en Marco de aandelen van het bedrijf aan DKC in Wychen overgedragen. Hiermee is de continuïteit gewaarborgd en versterken beide bedrijven elkaar. Van Santvoort blijft onder dezelfde directie en dezelfde naam werken. Jos wil nog enkele jaren ondernemen. ‘Met de grootte van de orderportefeuille zit het goed. We blijven werken aan groot worden in kwaliteit.’
In de tweede serie Krachtvoer voor ondernemers gaat Ton Gimbrère in gesprek over de Brabantse arbeidsmarkt met bijzondere ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Bij ieder gesprek neemt hij iets lekkers mee voor bij de koffie. Hij trakteert op dé lokale specialiteit uit de stad van de ondernemer. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.
Bekijk hier de online publicatie met de eerste 25 Krachtvoerverhalen.
De Balkumse beren van Bakker van Keulen in Berlicum
De naam van deze lokale specialiteit verwijst naar de vlag en het wapen van Berlicum, die ook een beer bevatten. Balkum is de Brabantse naam voor Berlicum. Het is een speculaasachtige koek uit roomboterdeeg in de vorm van een beer en kent een verfijnde vanillesmaak. Een echte brosse, krokante lekkernij.