De afgelopen twee jaar hebben werkgevers en medewerkers één onderwerp samen doorstaan: COVID-19. De politieke en maatschappelijke gevolgen van deze pandemie hebben werkgevers en medewerkers meer dan ooit gedwongen om na te denken over gezondheid, vitaliteit en veerkracht.
Astrid van Helvoort, Director Business Development Aon
Aan weinig onderwerpen is de afgelopen periode zo veel aandacht gegeven als aan (werk)stress. Sinds thuiswerken de nieuwe norm is geworden, zijn de overuren die medewerkers maken meer dan verdubbeld van 3,3 uur naar 7,1 uur per week (TNO1). En maar liefst 17% van het aantal thuiswerkers heeft te maken met burn-outklachten. Uit onderzoek door CNV2 blijkt dat ruim 60% van de medewerkers een hogere werkdruk ervaart dan in de eerste helft van 2021. 56% stelt dat het ziekteverzuim op het werk stijgt. Bovendien geeft 75% van de medewerkers hierbij aan dat de werkgever te weinig onderneemt om de werkdruk te verlagen en werkstress te verminderen.
Als we kijken naar de coronapandemie, zien we dat we weinig invloed hebben op wat er om ons heen gebeurt. Medewerkers reageren vaak gefrustreerd en emotioneel, omdat de verwachtingen over het werk en privé onder druk komen te staan of niet uitkomen. Met grote risico’s op een burn-out tot gevolg.
Om werkstress tegen te gaan, hebben we het over nieuwe ‘life hacks’, zoals weerbaarheid, stressmanagement en mentale veerkracht. Dagelijks worden nieuwe apps over mindfulness of ademhalingsoefeningen gelanceerd. Maar al deze apps zorgen op hun beurt voor nieuwe stress: keuzestress. Want welke moet je kiezen? Dit kan leiden tot ‘the fear of missing out’ (FOMO); het gevoel dat jij net die ene app of leuke activiteit mist die alle andere (leuke) mensen wel gebruiken en meemaken. Wel meedoen met die gewilde app of socialmediaplatform kan vervolgens weer tot digitale stress leiden. Dat is stress die wordt veroorzaakt door negatieve interacties met digitale technologieën zoals e-mail, sms, sociale media, smartphones en technische applicaties. Slimme life hacks zijn dus niet altijd zonder negatieve gevolgen.
CHRO’s, HR-businesspartners en vitaliteitsmanagers moeten de handen ineenslaan en samen bepalen hoe in hun organisatie vitaliteit als life hack kan bijdragen aan de visie op inzetbaarheid. Leidinggevenden moeten hierin getraind worden. Met goede gesprekken trek je mensen aan die je graag aan je organisatie wil verbinden. Verder is het belangrijk om je medewerkers zelf de regie te geven over hun (zoektocht naar) veerkracht en vitaliteit.
De traditionele benadering van vitaliteit is gericht op de lichamelijke gezondheid van medewerkers. Vitaliteit is echter meer dan alleen fysieke gezondheid. Het is bekend dat financiële, mentale en sociale gezondheid net zo belangrijk zijn. De vijfde factor is professionele gezondheid. Werk dat bij je past en waarin je jouw ambities kwijt kunt, draagt bij aan een gevoel van zingeving. En dat heeft positieve gevolgen voor de algemene gezondheid. Door in al deze factoren te investeren, kunnen werkgevers de vitaliteit en de gezondheid van hun medewerkers bevorderen en de inzetbaarheid vergroten. Bovendien blijkt uit onderzoek dat investeren in vitaliteit de productiviteit verhoogt. Een persoonlijke aanpak op medewerkersniveau is daarvoor wel een vereiste.
Stel een medewerker eens vragen over onderwerpen die met vitaliteit te maken hebben: “Ben je gelukkig in je werk? Wanneer zat jij voor het laatst in je flow? Wat is jouw gevoel over hoe wij een zinvolle bijdrage leveren?” Vaak slaan managers deze onderwerpen over tijdens functioneringsgesprekken, omdat ze bang zijn voor het antwoord of dat ze ‘er iets mee moeten’. Dat is zonde. Als je vroegtijdig signaleert dat medewerkers onvoldoende gelukkig zijn, voorkom je misschien dat ze minder betrokken raken, weerstand opbouwen of zelfs opgebrand raken. Medewerkers die gelukkig zijn in hun werk en het gevoel hebben zinvol werk te doen, dragen aantoonbaar meer bij aan de bedrijfsresultaten, zijn minder vaak ziek en hebben betere relaties met collega’s en klanten.
Met deze vijf tips kun je het werkgeluk van medewerkers bespreekbaar maken en bevorderen:
Vitaliteitsmanagers en leidinggevenden kunnen medewerkers helpen veerkrachtig te worden én te blijven, door oog te hebben voor wat zij nodig hebben. Bedenk op welke manier je als werkgever kunt bijdragen aan veerkrachtige medewerkers. En hoe je op een effectieve manier met medewerkers de dialoog aangaat over alle vormen van vitaliteit (fysiek, sociaal, mentaal, professioneel en financieel). Want waar we ook werken, thuis of op kantoor, het is belangrijk de werk-privébalans in evenwicht te brengen en te houden. Pas dan laten we de werkstress en coronastress echt achter ons.
Wilt u ook aan de slag met duurzame inzetbaarheid en veerkrachtige medewerkers? Een goed, integraal vitaliteitsbeleid zorgt voor lagere kosten en hogere productiviteit, draagt bij aan uw reputatie en aan de organisatiedoelstellingen. Aon helpt u hier graag bij. Lees de whitepaper Veerkracht voor de toekomst of neem direct contact op.
1 https://www.tno.nl/nl/tno-insights/artikelen/thuiswerken-leidt-dat-tot-meer-werkstress/
2 https://www.cnv.nl/nieuws/cnv-onderzoek-werkstress-hoger-dan-eerste-helft-2021/
Astrid van Helvoort
E. astrid.van.helvoort@aon.nl
Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.