De krapte op de arbeidsmarkt neemt steeds serieuzere vormen aan. We lichten vier manieren toe om niet alleen (toekomstig) personeel aan je organisatie te binden, maar ze ook te blijven boeien.
Als u bekendstaat als goede werkgever, werft u makkelijker nieuw personeel. Een authentiek en onderscheidend werkgeversmerk, oftewel Employer Value Proposition (EVP) is daarom erg belangrijk. Bedenk goed hoe u uw organisatie als werkgever wilt profileren en maak dit verhaal zo persoonlijk mogelijk. Laat de onderdelen van de EVP (organisatie, inhoud van het werk, arbeidsvoorwaarden, carrièremogelijkheden en mensen) ook terugkomen in uw vacatureteksten.
Zet uw personeel als ambassadeurs in. Uw werknemers vertellen dan hoe leuk het is om bij uw organisatie te werken. Dit is niet alleen persoonlijker en geloofwaardiger, het maakt bovendien het bestaande personeel trotser en gemotiveerder.
Met job crafting geeft u uw werknemers de ruimte om aan hun eigen functie te sleutelen. Het doel van job crafting is om de baan zo te boetseren dat deze (beter) aansluit bij de talenten, vaardigheden en competenties van de medewerker. De baan groeit als het ware mee.
Bij job carving splitst u bestaande functies op om banen te creëren voor bijvoorbeeld mensen met een beperking of uit een bijzondere doelgroep, zoals statushouders en 55+ers. In plaats van een vacature voor een bestaande functie uit te zetten, haalt u bij het huidig personeel taken weg. Door uw personeel een rol te geven in de begeleiding, vergroot u tegelijkertijd hun duurzame inzetbaarheid.
Wilt u meer weten over het binden en boeien van personeel? Bekijk dan het gratis webinar ‘Binden en boeien van jouw personeel’.
Met dank aan Tavita van Galen, senior adviseur personeelsmanagement, bij onze kennispartner ABAB Accountants en Adviseurs, voor het schrijven van deze blog.