VNO-NCW Brabant Zeeland, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en evofenedex zijn blij met de uitspraak van de Raad van State die de verbreding van A27 goedkeurt. Hiermee komt een eind aan een 13 jaar durend lobbytraject. In 2022 zullen de eerste werkzaamheden starten die in totaal acht jaar zullen duren.
Sinds jaar en dag zijn files op de A27 meer regel dan uitzondering. Daarom is het verenigd bedrijfsleven ruim 13 jaar geleden een gezamenlijke lobby naar de verbreding van de weg gestart. Destijds onderschreef ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat het belang van de verbreding van het traject. Uit verder onderzoek werd toen duidelijk dat ook drie van de vier grote bruggen vervangen moesten worden. In de praktijk bleek het project té duur en na een stevige bezuinigingsronde bleef er een afgeslankt plan over. Na jarenlange vertraging is vandaag groen licht gegeven om vanaf 2022 te beginnen aan de verbreding van de weg en het vernieuwen van de bruggen.
Gedurende de afgelopen jaren zijn de ondernemersorganisaties, in samenwerking met de regio ook gestart met een extra lobby om knooppunt Hooipolder aan te pakken. Ook dat wordt nu gedaan. In de huidige plannen wordt de doorstroom op knooppunt Hooipolder gedeeltelijk verbeterd, door een flyover vanaf de A59 west, naar de A27 noord. Dit is een mooie eerste stap om knooppunt Hooipolder volledig stoplichtvrij te maken.
Meer informatie: Rik Derksen, belangenbehartiger VNO-NCW Brabant Zeeland, derksen@vnoncwbrabantzeeland.nl.
26.08.2020