De renovatie van de Van Brienenoordbrug kan niet wachten. VNO-NCW West en VNO-NCW Brabant Zeeland roepen Rijkswaterstaat en de politiek dan ook op direct in actie te komen. Net nadat Rijkswaterstaat in januari aankondigde de renovatie van de brug met vier jaar uit te stellen omdat de huidige aanpak te grote risico’s met zich zou meebrengen en te duur zou zijn, is een grote scheur ontdekt. Dat betekent dat storingen en afsluitingen de komende tijd vaker kunnen voorkomen. Het uitstellen van onderhoud betekent dat de brug de komende jaren gevoeliger is voor storingen en andere vormen van verkeershinder.
Foto header © Rijkswaterstaat | Harry van Reeken
Voor Zeeland en (West-)Brabant en verder zijn goede noord-zuidverbindingen van levensbelang, net als voor het verkeer van, naar en rondom Rotterdam. De Van Brienenoordbrug is daar een wezenlijk onderdeel van. Voor bedrijven met werknemers of vrachtwagens die dagelijks deze noord-zuidverbinding gebruiken is deze brug dus van levensbelang.
In de komende jaren is er sprake van een enorme onderhoudsopgave in Zuid-Holland: veel tunnels, bruggen en viaducten moeten gerenoveerd of vervangen worden. De Van Brienenoordbrug in Rotterdam is er daar één van en staat symbool voor de enorme uitdagingen. Het is dan ook nodig om een duidelijke planning aan te houden, zodat grootschalige projecten, waarvan de overlast elkaar versterkt, zo min mogelijk samenvallen. Het Nederlandse wegennet behoort tot de drukste van Europa; het wegvallen van één of meerdere routes kan daarom tot grote problemen in de hele stad en regio leiden.
Neem dan contact op met Paul Teeuwen, belangenbehartiger infrastructuur en ruimte.
teeuwen@vnoncwbrabantzeeland.nl, 06 45 82 94 47