Het interessantst is natuurlijk het thuiswerken, waarbij vooral wordt gekeken naar hybride werken. Hieronder enkele tips & tricks om hybride werken zo goed mogelijk te faciliteren als werkgevers. Hier zitten natuurlijk ook nog wat financiële en fiscale voordelen aan, deze volgen ook hieronder:
- Faciliteer verbinding tot kantoornetwerk: kleed je digitale omgeving zo aan dat mensen deze thuis kunnen bereiken.
- Zorg dat er voldoende tools zijn om online samen te werken. Ondertussen zijn we allemaal gewend geraakt aan het werken met MS Teams, Zoom of Google Meet. Zorg dat je als werkgever (een van) deze licenties aanbiedt. Maar ook zaken als Google Drive, zodat samenwerken nog makkelijker wordt.
- We hebben ook een checklist voor slim online vergaderen, klik daarvoor hier.
- Tijdmanagement en agendabeheer is absolute noodzaak, dus deel agenda’s met elkaar.
- En de belangrijkste: zorg voor goede technische ondersteuning!
Extra tips en tricks vind je hier.
Financieel en fiscaal kan thuiswerken ook de nodige voordelen hebben en kosten besparen:
- Door spreiding kan mogelijk werkplek ruimte worden verminderd (besparing in huurkosten of investeringen in een pand);
- Minder reiskostenvergoeding of leasekosten van werknemers;
- Fiscaal kan het voordelig zijn om vaste reiskostenvergoeding om te zetten naar ‘waarjewerkt-budget’. Dit is een dagelijkse toekenning om thuiswerken te stimuleren. Dit kan binnen de werkkostenregeling vallen en netto worden uitgekeerd.
- Daarnaast mag een werkgever eens in de vijf jaar een netto bedrag van maximaal 1.815 euro aan haar werknemers uitkeren om een thuiswerkplek in te richten.
Meer informatie vind je hier.