Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

‘Samen met collega’s komen wij er wel uit’ | Jac van Stratum | Directeur-eigenaar Van Stratum Techniek B.V.

De ontvangst van Jac in het prachtige bedrijfspand is hartelijk. ‘Eerst een kop koffie’, stelt hij voor. De meegebrachte ‘krachtvoer’-koek wordt door Jac aangesneden. Jac haalde de landelijke pers met het door hem ingestelde compensatieverlof. Ook de visie van Jac op communicatie met medewerkers en het uitkeren van vakantiegeld zijn interessante thema’s tijdens het koffiegesprek.

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

'Ik heb niet de wijsheid in pacht en sta open voor ideeën. De loyaliteit en solidariteit onder de medewerkers én hun familie is daardoor groot.'

‘Ik raakte niet in paniek tijdens de persconferentie van premier Rutte’, licht Jac toe. ‘Dit is al mijn 4e crisis, sinds ik in 2002 directeur werd.’ Jac is gepokt en gemazeld en maakt samen met zijn partner Daniëlle en de financieel manager Lianne direct plannen. De orderportefeuille keldert in april met 40% door uitstel en afstel van opdrachten. ‘In bijvoorbeeld de gezondheidszorg zijn we even niet welkom. Inleencontracten en tijdelijke personeelscontracten hebben we toen noodgedwongen stopgezet.’

Jac kiest ervoor om intensief te communiceren over de coronacrisis met medewerkers en achterban via een appgroep en een tweewekelijkse nieuwsbrief aan het mailadres thuis. Jac legt uit: ‘Ik heb niet de wijsheid in pacht en sta open voor ideeën. Mijn monteurs zijn mijn ambassadeurs, zij zorgen voor tevreden klanten. En ook de mening van hun achterban, neem ik mee in mijn keuzes. De loyaliteit en solidariteit onder de medewerkers én hun familie is daardoor groot.’

'Een goede verstandhouding met de medewerkers vind ik belangrijk!’

Door al deze maatregelen komen wij er samen met de collega’s wel uit

Door het teruglopend aantal orders introduceert Jac het compensatieverlof in de periode van 1 april tot en met 31 mei.  Een regeling uit eigen koker, waarbij hij medewerkers stimuleert om vrij te nemen in deze rustige periode. Voor elk uur dat wordt opgenomen, krijgen ze 37,5% in tijd gecompenseerd. Uren om na de zomer op te nemen. Want in de zomermaanden wordt het weer drukker. Jac schenkt een tweede kopje koffie in en kijkt tevreden terug: ‘De regeling is goed ontvangen. Collega’s gebruiken het om onderhoud te doen aan hun huis, voor de opvang van hun kinderen, of gewoon om het bedrijf te helpen.’

Verder heeft Jac de mogelijkheden uit de CAO aangegrepen en heeft drie collectief vrije dagen gekozen in mei. Voor een magazijnmedewerker met fysieke beperkingen worden speciale werktijden aangehouden. Jac: ‘Zo bieden we hem in deze coranatijd een beschermde werkomgeving. Door al deze maatregelen komen wij er samen met de collega’s wel uit.’ Als uitsmijter geeft Jac nog een goede tip mee: ‘Veel ondernemers hikken aan tegen het vakantiegeld dat in mei uitgekeerd wordt en de loonheffing een maand later. Een paar jaar geleden hebben wij er samen voor gekozen om het vakantiegeld per maand uit te betalen. Sluit beter aan bij de liquiditeitsplanning van mijn bedrijf en de medewerkers zijn er tevreden over’. Een goede verstandhouding met de medewerkers vind ik belangrijk!’

Krachtvoer van Van Stratum Techniek B.V.

  • Houd medewerkers frequent op de hoogte over (corona)ontwikkelingen in het bedrijf. Een appgroep en nieuwsbrief zijn daarvoor effectieve middelen. Betrek ook hun thuisfront erbij en vraag om te reageren.
  • Het compensatieverlof (een deel van de opgenomen uren wordt gecompenseerd vanuit het bedrijf) is een slimme manier om te het opnemen van uren te stimuleren in rustige tijden.
  • Als je de loonlasten gelijkmatiger wilt verdelen, dan kun je kiezen om vakantiegeld per maand uit te keren. Leg het vast in het arbeidscontract.
  • Zoek voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt naar een beschermde werkplek.

Over KRACHTVOER voor ondernemers

Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Lees hier meer >>

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement