Rik Derksen, belangenbehartiger infrastructuur en ruimte
Afgelopen week vond het Bestuurlijk Overleg Leefomgeving plaats. Dit overleg vindt jaarlijks plaats tussen betrokken ministers en provincies over de ruimtelijke ordening van Nederland. VNO-NCW Brabant Zeeland werkte de afgelopen maanden actief aan diverse projecten die behandeld zijn in het overleg, zoals de verstedelijkingsakkoorden en -strategieën, woningbouwonderzoeken en infrastructurele projecten. In dit artikel delen we de resultaten van het bestuurlijk overleg en onze bevindingen.
Het kan je niet ontgaan zijn, de vertraging van een aantal belangrijke infrastructurele projecten met tweeënhalf jaar. In Brabant zijn dit de A58 tussen Breda – Eindhoven en de A67. Oorzaak: personeelstekort om stikstofberekeningen uit te voeren. Onacceptabel vinden wij want het zet de bereikbaarheidsproblematiek alleen nog maar verder onder druk. We verwachten dan ook dat er nog meer projecten zullen vertragen. Sterker nog, zonder het oplossen van de stikstofimpasse blijven tot nader orde alle infrastructurele projecten stilliggen! Hierdoor komt Brabant per direct tot stilstand. Zowel het Brabants Dagblad als Omroep Brabant pikten vorige week onze “boze” boodschap op. Dit alles komt bovenop de huidige stikstofcommotie, de netcongestie én belemmerende wet- en regelgeving. Daarom voeren wij acuut gesprekken met VNO-NCW over welke acties ondernomen kunnen worden om het vestigingsklimaat op peil te houden.
In schril contrast op de huidige uitvoeringsproblematieken, moeten we als VNO-NCW Brabant Zeeland ook naar de toekomst kijken. Het Rijk en de provincies maakten ook concrete afspraken voor toekomstige nieuwe infrastructuur die noodzakelijk zijn voor de versnelling van de woningbouwopgave. In de gemeenten Bergen op Zoom, Goes, Tilburg, Breda, Eindhoven, ’s-Hertogenbosch investeert het Rijk tientallen miljoenen om de bereikbaarheid op peil te houden en zo de woningbouwopgave een impuls te geven. Woningbouwplannen die nodig zijn om onderdak te bieden aan huidig of toekomstig personeel. Ondanks deze rijksinvesteringen blijven we kritisch: want zonder perspectief voor een stikstofoplossing kunnen ook deze projecten niet ontwikkelt worden.
Tot werden in het overleg een aantal individuele projecten behandeld. Zo is er een mondeling akkoord over het Brainportbid, waardoor de 1,2 miljard investeringen in de bereikbaarheid van Eindhoven een stuk dichterbij zijn. En is de goederencorridor Zuid officieel aangewezen als prioriteit integraalproject. Aan beide projecten werkte VNO-NCW Brabant Zeeland actief mee.
In dit overzicht zie je in een oogopslag de projecten die in het bestuurlijk overleg zijn behandeld, uitgesplitst naar regio en resultaten.
Rik Derksen,
Belangenbehartiger infrastructuur en ruimte
E. derksen@vnoncwbrabantzeeland.nl