Regeldruk: een onderwerp waar elke ondernemer het tegenwoordig over heeft, al zouden ze dat graag anders zien. Ook VNO-NCW Brabant Zeeland ervaart die frustraties. Zo kwam uit onze jaarlijkse enquête duidelijk naar voren dat de huidige regeldruk een van de grootste speerpunten is voor ondernemers.
Ook liet onderzoek van het Kabinet een aantal schokkende dingen over regeldruk zien. Afhankelijk van de branche en bedrijfsgrootte blijkt dat er voor een gemiddeld mkb-bedrijf tussen de 71 en 93 regelingen gelden waaraan jij als ondernemer moet voldoen.
Ook het kostenplaatje liegt er niet om: die kunnen oplopen tot maar liefst een kwart miljoen euro per ondernemer. Datzelfde rapport stelt dat regeldrukkosten worden veroorzaakt door een beperkt aantal wettelijke verplichtingen (regels en voorschriften die door de wet zijn vastgesteld en waaraan organisaties of personen moeten voldoen.)
Daarom maakt VNO-NCW Brabant Zeeland zich sterk voor verlaagde regeldruk, hieronder samengevat.
Onze standpunten zijn hier uitgebreid terug te vinden in onze Ondernemers Plus.
Regeldruk voor bedrijven betekent dat bedrijven moeten voldoen aan verschillende wetten en regels. De tijd die het ze kost om uit te zoeken welke dat zijn en de maatregelen die zij nemen om eraan te kunnen voldoen, noemen we regeldruk.
Regeldruk bestaat uit investeringen en inspanningen die bedrijven doen om zich aan wet- en regelgeving van de overheid te houden. Regeldruk bestaat uit regeldrukkosten en ervaren regeldruk.
De gevolgen van regeldruk zijn groter dan ze op het eerste oog doen vermoeden. Nieuwe regels zorgen ervoor dat ondernemers meer tijd moeten stoppen in iets wat niet direct geld oplevert.
Dat er consequent regels bij bedacht worden, soms op specifiek niveau, betekent dat jij als ondernemer extra kennis over een onderwerp nodig hebt. Terwijl jij het als ondernemer al druk genoeg hebt. Hoe ga je aan die informatie komen?
Helaas is de oplossing nu vaak om een expert inhuren. Veel regels vinden buiten het expertisegebied van jouw branche. Daarom leiden ze vaak tot hogere bedrijfskosten.
Het gaat immers over regels die zoveel tijd vragen dat er extra personeel nodig is om zich ermee bezig te houden.
– Verhoogde kosten: door alle tijd en middelen die nodig zijn om aan regels te voldoen.
– Verminderde productiviteit: medewerkers besteden meer tijd aan administratieve taken in plaats van hun kerntaken.
– Toenemende kans op fouten: complexe regelgeving en administratieve procedures verhogen de kans op fouten en boetes.
Toch zijn er wel degelijk manieren om regeldruk te verminderen en daardoor efficiënter te werken. Hieronder hebben we een aantal oplossingen voor je bedacht.
Train je personeel in het gebruik van de nieuwste tools en ontwikkelingen, Maak gebruik van softwaretools voor boekhouding, compliance en documentbeheer om administratieve taken te vereenvoudigen en te versnellen.
Zodra medewerkers op de hoogte zijn van de nieuwste ins en outs is je bedrijf sneller en efficiënter met versnellende technologie zodat je deze sneller kan toepassen.
Actief deelnemen aan brancheorganisaties en feedback geven aan beleidsmakers om regelgeving eenvoudiger en effectiever te maken. Maar stel ook intern de juiste vragen.
Je personeel kan evenwel over de beste initiatieven beschikken, zolang je daar maar voor open staat.
Bepaalde administratieve en compliance-gerelateerde taken uitbesteden aan gespecialiseerde dienstverleners om de interne last te verminderen en te profiteren van expertise.
Sommige taken zijn simpelweg te gecompliceerd en vergen teveel tijd om zelf helemaal uit te vogelen. Laat deze dan ook zitten en schakel hiervoor experts in.
Op deze manier kunnen starters, zij-instromers of mensen met een arbeidsbeperking ondersteunende taken kunnen overnemen.
AI is hier een uitstekend voorbeeld van. Het is een van de grootste innovaties van de afgelopen jaren en biedt tal van mogelijkheden, mits je je erin verdiept.
Volgens VNO-NCW Brabant Zeeland zijn dit allemaal manieren om regeldruk aan te vliegen en te verlichten.
Ook de overheid heeft door dat de huidige regeldruk zo hoog oploopt dat ondernemers erin verdrinken. Daarom kijken ze mee en denken na over oplossingen. Hieruit ontstond bijvoorbeeld het programma Vermindering Regeldruk Ondernemers.
Dat programma kende een aantal hoogtepunten maar is nog geen doorslaand succes. Ondernemers hebben meer nodig. Dat erkent de overheid ook, gezien de volgende tekst op de site van de overheid.
Om die regeldruk te meten, zijn een aantal indicatoren vastgesteld. Simpel gezegd probeert de overheid te meten op wat voor manier regeldruk invloed heeft. Gekeken wordt naar de volgende instrumenten:
De Nederlandse overheid wil meer mensen aan het werk helpen en hun inkomenszekerheid verbeteren. Alleen hebben ingevoerde regels niet altijd een positief effect. Zelf noemden we eerder al wat punten, die hebben we hieronder uitgewerkt.
Veel regelgeving is ontworpen zonder rekening te houden met andere beleidsdomeinen, wat leidt tot conflicten en inefficiënties. Door deze conflicten te identificeren en op te lossen, kunnen ambities op het gebied van klimaat, energie en arbeid effectiever worden gerealiseerd. Daarvoor is wel een integrale aanpak nodig waarbij alle partijen op een lijn zitten.
Ondernemers krijgen steeds meer regels opgelegd waar ze aan moeten voldoen, wat ze tijd en geld kost. Verminder dit waar mogelijk, zodat bedrijven zich meer kunnen richten op hun kernactiviteiten en innovatie. Dat leidt tot meer economische groei en concurrentievermogen.
Een voorspelbare overheid zorgt voor duidelijkheid en zekerheid voor ondernemers. Kijken we naar het huidige kabinet, dan zien we dat die voorspelbaarheid er bij lange na niet altijd is. Denk maar aan de perikelen rondom de expatregeling.
VNO-NCW Brabant Zeeland merkt dat ondernemers zich hier steeds meer zorgen over maken. Wat moet het nieuwe kabinet hieraan doen? Het eerder genoemde rapport was een voorzetje naar een aantal punten die opvielen. Het rapport stelt dat de meeste regeldrukkosten voortkomen uit wettelijke verplichtingen . Daarbij gaat het om ontslag, ziekte en arbeidsongeschiktheid, zoals twee jaar loondoorbetaling bij ziekte.
De kosten die voortvloeien uit hoge regeldruk zijn per werknemer hoger voor mkb-ondernemers dan voor grote bedrijven. Mkb-bedrijven kunnen op die manier moeilijker concurreren met grotere bedrijven.
Voor kleine bedrijven zijn de gevolgen van langdurig verzuim groot. Ze betalen twee jaar loon en vervangingskosten, wat vaste banen risicovol maakt. In andere EU-landen worden deze risico’s collectief gedragen. Het nieuwe kabinet moet deze kwesties aanpakken om meer bestaanszekerheid te bieden.
Er is een gebrek aan balans tussen het reguleren van flexcontracten en de wendbaarheid van bedrijven, geleid door ondernemers zoals jij. De CP-regeling voldoet niet aan de behoefte van bedrijven om flexibel te blijven bij onvoorziene risico’s. Het kabinet moet tools bieden om bedrijven met vaste contracten wendbaarder te maken.
Daarnaast pleiten wij voor één aanspreekpunt voor werkgevers met arbeidsmarktvragen en minder loketten. Ook streven we naar een soepeler beleid rondom het verlenen van vergunningen.
Neem dan contact op met Anne Deelen, belangenbehartiger arbeidsmarkt en onderwijs, via deelen@vnoncwbrabantzeeland.nl of 06-24 35 91 80.