Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Bredere discussie over oplossingen infrastructuur

POLL: rekeningrijden of snelwegtol?

150 ‘gele hesjes’ waren 8 januari te zien bij het Amphia Ziekenhuis in Breda. Nu echter niet om rotzooi te trappen, integendeel. Tijdens het jaarlijkse West-Brabantse ‘Captains Dinner’ maakten leden van de kring Breda van VNO-NCW Brabant Zeeland duidelijk dat ze vinden dat meer mensen moeten profiteren van de goed draaiende economie.
Én dat er snel een oplossing moet komen voor de infrastructurele problemen in Zuid-Nederland. 

Zorgen dat het in de maatschappij goed gaat

Voorzitter Jeroen van Glabbeek van de kring Breda: “Het gaat heel goed met het zakenleven. Des te meer is het belangrijk  om je in te spannen en ervoor zorgen dat het ook in de maatschappij goed gaat. Het gaat niet alleen om het maximaliseren van de aandeelhouderswaarde. Het gaat er om dat iedereen meedoet; arbeidsparticipatie. En daar willen we ook in onze groep van VNO-NCW  aandacht voor vragen.”

Tijdens de bijeenkomst bracht hij ook een ander urgent thema onder de aandacht. Leden van VNO-NCW Brabant Zeeland maken zich zorgen om de bereikbaarheid van Zuid-Nederland.
Voorzitter VNO-NCW Brabant Zeeland Eric van Schagen is het daarmee eens:

 “We merken dat onze leden nu écht een oplossing willen voor de problemen met onze infrastructuur. 40% van het goederenvervoer in Nederland gaat door Brabant en de fileproblematiek neemt alleen maar toe,” aldus Van Schagen. “We staan met stip in de landelijke file top 10. De landelijke planning voor infrastructuur is lange termijn, tot 12 jaar, terwijl de verkeersdruk om oplossingen op korte termijn vraagt. Er moeten snellere oplossingen komen.”

Snelwegtol?

Van Glabbeek gaf de optie voor Brabantse snelwegtol die aan twee voorwaarden moet voldoen. ,,Hij geldt alleen maar voor bepaalde tijden. Zo kunnen we bijvoorbeeld de druk van de spits halen’’, zegt de kringvoorzitter. ,,Daarnaast moeten de inkomsten besteed worden aan verbetering van de snelweg. Het geld mag niet in de algemene middelen verdwijnen.’’

Meer oplossingen mogelijk

Van Schagen vult het tolpoortjesidee van Van Glabbeek aan. “Het is één van de mogelijke oplossingen. Een andere idee is rekeningrijden. In principe zijn ondernemers daar niet voor, maar nood breekt wet. Stilstaan in de file is duurder, dus wij zijn inmiddels om. Vandaar deze actie.” Het Captains Dinner in Breda was een eerste aanzet. “We gaan met onze leden en partners in gesprek en onderzoeken de verschillende varianten. Die werken we uit en dan komt er een voorkeursvariant. “

[Onderstaande poll is inmiddels gesloten]

 

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement