Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00
Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456
Onze website gebruikt cookies en vergelijkbare technieken. De cookies worden geïnstalleerd op je computer. Hiermee verzamelt VNO-NCW Brabant Zeeland persoonsgegevens en volgen wij je gebruik van onze website en die van derden. Deze gegevens delen wij met externe platformen. VNO-NCW Brabant Zeeland doet dit om jou de beste digitale ervaring te bieden op onze website en die van anderen. Geef je ons hiervoor toestemming? Voor meer info, check ons privacy statement.
Stel je voor: je werkt slimmer en efficiënter dan ooit, omdat AI je helpt met routinetaken en je de ruimte geeft om je te focussen op wat écht telt – het begeleiden en ontwikkelen van mensen.
Met een grote groep enthousiaste HR-professionals waren we op 3 april te gast bij CM.com, een technologiebedrijf dat in 1999 werd opgericht door Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers. CM.com ontwikkelt slimme oplossingen om communicatie tussen bedrijven en mensen te verbeteren—zoals chatbots, digitale assistenten en AI-gestuurde communicatieplatforms. Een uitgelezen plek dus om het te hebben over de toekomst van HR-technologie.
De rode draad van de bijeenkomst was helder: AI moet HR-professionals juist meer ruimte geven voor de menselijke kant van hun werk. Door repetitieve taken te automatiseren, ontstaat er tijd voor wat écht telt—zoals loopbaanontwikkeling, welzijn en persoonlijke gesprekken.
Wat is Agentic AI?
Een belangrijk onderdeel van de sessie was het verkennen van Agentic AI. Maar wat is dat nu precies? Agentic AI verschilt van klassieke ‘generatieve AI’ zoals ChatGPT. Waar generatieve AI vooral tekst genereert op basis van prompts, gaat Agentic AI een stap verder. Deze AI-systemen kunnen zelfstandig beslissingen nemen, acties uitvoeren en samenwerken met andere systemen of mensen.
Denk aan een AI-agent die:
De kracht van deze AI zit niet alleen in het genereren van informatie, maar vooral in het doen. Het zijn digitale assistenten die:
Je moet deze AI-agents goed “voeden” met de juiste informatiebronnen en duidelijke opdrachten. Net als mensen hebben zij een goede briefing nodig.
Het BAD-model: waar begin je?
Om overzicht te creëren in de wereld van AI-mogelijkheden, werd het BAD-model geïntroduceerd. Dit model helpt HR-teams prioriteren:
Avoidable – Wat kun je voorkomen?
Dit zijn vragen of interacties die eigenlijk niet nodig zouden moeten zijn. Bijvoorbeeld:
“Waar kan ik mijn jaaropgave vinden?”
Als mensen deze vragen stellen, is er vaak iets mis in de communicatie of het proces. Door het proces of de informatievoorziening te verbeteren, kun je deze interacties voorkomen. Elk van dit soort vragen kost tijd. Minder van dit soort vragen = meer ruimte voor echt HR-werk.
Bottable – Wat kan je automatiseren?
Dit zijn taken die prima door een bot of AI-agent uitgevoerd kunnen worden, zoals:
Deze vragen zijn niet complex, maar kosten in volume veel tijd. Door deze te automatiseren, kun je per dag al snel 1–2 uur besparen.
Desirable – Waar wil je juist meer tijd voor?
Dit zijn onderwerpen waar je je menselijke vaardigheden wilt inzetten:
Maar vaak kom je hier juist niet aan toe doordat je verdrinkt in de Avoidable en Bottable-taken. Door die slimmer te organiseren, creëer je ruimte voor de Desirable-interacties die HR waardevol maken.
Met bovenstaande zijn de aanwezige deelnemers met elkaar aan de slag gegaan om na te denken binnen welke HR-taken AI van toegevoegde waarde kan zijn. Dat leverde waardevolle inzichten op! Dank aan CM.com, in het bijzonder Steven, Dennis, Jeroen en Saskia, voor de inspirerende inzichten, live demo’s en het delen van hun kennis. En natuurlijk aan alle aanwezige HR-professionals voor hun openheid en nieuwsgierigheid.
En nu?
Ben jij al aan het nadenken over:
Neem dan contact op met Melanie van Laerhoven, via community@vnoncwbrabantzeeland.nl.
"*" geeft vereiste velden aan
Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement
Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00
Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456
Meldingen