Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Ontdek de kracht van AI voor de toekomst van HR

Stel je voor: je werkt slimmer en efficiënter dan ooit, omdat AI je helpt met routinetaken en je de ruimte geeft om je te focussen op wat écht telt – het begeleiden en ontwikkelen van mensen. 

Met een grote groep enthousiaste HR-professionals waren we op 3 april te gast bij CM.com, een technologiebedrijf dat in 1999 werd opgericht door Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers. CM.com ontwikkelt slimme oplossingen om communicatie tussen bedrijven en mensen te verbeteren—zoals chatbots, digitale assistenten en AI-gestuurde communicatieplatforms. Een uitgelezen plek dus om het te hebben over de toekomst van HR-technologie.

Minder routine, meer impact

De rode draad van de bijeenkomst was helder: AI moet HR-professionals juist meer ruimte geven voor de menselijke kant van hun werk. Door repetitieve taken te automatiseren, ontstaat er tijd voor wat écht telt—zoals loopbaanontwikkeling, welzijn en persoonlijke gesprekken.

Wat is Agentic AI?
Een belangrijk onderdeel van de sessie was het verkennen van Agentic AI. Maar wat is dat nu precies? Agentic AI verschilt van klassieke ‘generatieve AI’ zoals ChatGPT. Waar generatieve AI vooral tekst genereert op basis van prompts, gaat Agentic AI een stap verder. Deze AI-systemen kunnen zelfstandig beslissingen nemen, acties uitvoeren en samenwerken met andere systemen of mensen.

Denk aan een AI-agent die:

  • een sollicitatiegesprek voorbereidt op basis van CV en vacaturetekst,
  • een kandidaat een vervolgmail stuurt,
  • en direct een afspraak inplant met de vacaturehouder in zijn of haar agenda.

De kracht van deze AI zit niet alleen in het genereren van informatie, maar vooral in het doen. Het zijn digitale assistenten die:

  • je informatie geven,
  • beslissingen ondersteunen,
  • én taken uitvoeren zonder dat je daar zelf continu tussen hoeft te zitten.

Je moet deze AI-agents goed “voeden” met de juiste informatiebronnen en duidelijke opdrachten. Net als mensen hebben zij een goede briefing nodig.

Het BAD-model: waar begin je?
Om overzicht te creëren in de wereld van AI-mogelijkheden, werd het BAD-model geïntroduceerd. Dit model helpt HR-teams prioriteren:

Avoidable – Wat kun je voorkomen?
Dit zijn vragen of interacties die eigenlijk niet nodig zouden moeten zijn. Bijvoorbeeld:
“Waar kan ik mijn jaaropgave vinden?”
Als mensen deze vragen stellen, is er vaak iets mis in de communicatie of het proces. Door het proces of de informatievoorziening te verbeteren, kun je deze interacties voorkomen. Elk van dit soort vragen kost tijd. Minder van dit soort vragen = meer ruimte voor echt HR-werk.

Bottable – Wat kan je automatiseren?
Dit zijn taken die prima door een bot of AI-agent uitgevoerd kunnen worden, zoals:

  • het verstrekken van een werkgeversverklaring,
  • vragen over vakantiedagen,
  • of: “Is 5 mei dit jaar een vrije dag?”

Deze vragen zijn niet complex, maar kosten in volume veel tijd. Door deze te automatiseren, kun je per dag al snel 1–2 uur besparen.

Desirable – Waar wil je juist meer tijd voor?
Dit zijn onderwerpen waar je je menselijke vaardigheden wilt inzetten:

  • langdurige ziekte,
  • persoonlijke ontwikkelgesprekken,
  • conflicthantering of sabbatical aanvragen.

Maar vaak kom je hier juist niet aan toe doordat je verdrinkt in de Avoidable en Bottable-taken. Door die slimmer te organiseren, creëer je ruimte voor de Desirable-interacties die HR waardevol maken.

Met bovenstaande zijn de aanwezige deelnemers met elkaar aan de slag gegaan om na te denken binnen welke HR-taken AI van toegevoegde waarde kan zijn. Dat leverde waardevolle inzichten op! Dank aan CM.com, in het bijzonder Steven, Dennis, Jeroen en Saskia, voor de inspirerende inzichten, live demo’s en het delen van hun kennis. En natuurlijk aan alle aanwezige HR-professionals voor hun openheid en nieuwsgierigheid.

En nu?
Ben jij al aan het nadenken over:

  • welke processen binnen jouw HR-afdeling Avoidable, Bottable of Desirable zijn?
  • hoe AI jou juist meer tijd kan geven voor het menselijke deel van HR?
  • en welke eerste stap je morgen al kunt zetten?

Vragen of meer informatie?

Neem dan contact op met Melanie van Laerhoven, via community@vnoncwbrabantzeeland.nl.

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement