20.12.2021
Afgelopen week stuurde de Raad van State het plan voor de ombouw van de N279 richting de prullenbak. De N279, de weg langs de Zuid-Willemsvaart vanaf Veghel tot Asten, is de levensader van de Peel, de Meierij en Helmond vindt de achterban van VNO-NCW Brabant Zeeland.
De Brainportregio groeit sinds jaar en dag harder dan het landelijk gemiddelde. Hierdoor staat de bereikbaarheid al menig jaar onder druk. Als oplossing werd in 2010 de Ruit onderzocht. Het politiek gevoelige dossier die een voltooide rondweg tussen Helmond en Eindhoven creëerde, werd onder hoge politieke druk afgeschoten door lokale politiek en Provinciale Staten.
Als alternatief besloot het bestuur zowel de Bundelroutes als de robuuste randen te ontwikkelen. Enkele jaren geleden bleek al dat de Bundelroutes onvoldoende oplossend vermogen hadden, en sinds eergisteren zijn ook de robuuste randen van tafel geveegd. En dus zijn we weer terug bij af. Dit roept de vraag op: Gaan we dan maar weer kijken naar de Ruit, of kan de provincie nog iets uit de hoge hoed toveren?
De ondernemersvereniging werkt actief met de regio samen aan een toekomstvisie voor de Brainportregio waar zowel geïnvesteerd wordt in woningbouw, OV- en bedrijventerrein bereikbaarheid als bereikbaarheid via de weg. Onderdeel hiervan is ook de bereikbaarheid van de Noordoostkant van Brainport. Topprioriteit van de ondernemers in de regio is een robuuste oplossing voor de N279. Het verwijzen naar de prullenbak van de ombouw N279 is dan ook een doorn in het oog. Terwijl de westkant van Brainport floreert aan de A2, ontbreekt aan de oostkant een robuuste corridor vinden de ondernemers.
De voornaamste reden voor afwijzing van de ombouw N279 is de gebrekkige uitwerking van het traject. ‘Onze achterban hekelt deze ontwikkeling. We maken als regio de mooiste plannen, waar we als ondernemers ook graag actief aan mee werken, zoals wijzelf en Bedrijven Kontakt Gemert-Bakel altijd gedaan hebben, maar het is aan de politiek om de opgaven over de streep te trekken. We verwachten dan ook dat de provincie en gemeenten snel met een structurele, robuuste en verkeersveilige oplossing voor de regio komt,’ zegt Eijsbouts, eigenaar van Koninklijke Eijsbouts.
Vragen over dit persbericht kunt u richten aan:
Rik Derksen, belangenbehartiger Infrastructuur en ruimte
derksen@vnoncwbrabantzeeland.nl
06-59947415