De Europese Commissie heeft de eerste grote techbedrijven aangewezen die aan de Digital Services Act (DSA) moeten voldoen. Deze bedrijven komen onder verscherpt toezicht te staan. Aan welke regels moeten ze voldoen?
Tekst: Carina van Oosterlaan, jurist ondernemingsrecht bij ABAB Legal
De Digitale dienstenverordening beschermt de digitale ruimte tegen de verspreiding van illegale inhoud en waarborgt de bescherming van de grondrechten van de gebruikers. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de verspreiding van illegale goederen of content en het verspreiden van desinformatie via online diensten. Bedrijven moeten hiervoor verplicht maatregelen nemen.
De verplichte regels vanuit de DSA zijn:
De DSA is in augustus 2023 al in werking getreden maar geldt nu nog alleen voor 19 bedrijven die zijn aangewezen door de Europese Commissie, waaronder Google, Apple, Microsoft en Zalando. Vanaf 17 februari 2024 gaat de wet gelden voor andere, veel gebruikte online diensten en platforms in de EU. De wetgeving geldt voor platforms die maandelijks meer dan 45 miljoen actieve gebruikers hebben.
Alhoewel de DSA pas in werking treedt in 2024, zijn online platforms al sinds februari 2023 verplicht ten minste elke zes maanden te rapporteren over het gemiddelde aantal actieve afnemers van hun dienst. Micro- en kleine platformen moeten deze informatie op verzoek kunnen aanleveren.
Online marktplaatsen moeten vanaf begin 2024 meer informatie inwinnen over de bedrijven (handelaren) die producten of diensten verkopen via hun platform. Ook verplicht de DSA straks aanbieders van hosting- en platformdiensten om illegale online inhoud te bestrijden en hierover uitgebreider gebruikers te informeren. Digitale aanbieders moeten daarom het verwijderen van informatie of gebruikersaccounts beter uitleggen. Daarnaast biedt de DSA ook de mogelijkheid om gebruikers beter te beschermen tegen desinformatie en nepnieuws en betere bescherming van grond- en mensenrechten.
Bedrijven en consumenten die online diensten en platforms gebruiken, krijgen hierdoor meer bescherming doordat de regels voor tussenhandeldiensten (zoals online platforms, online marktplaatsen, sociale mediadiensten en internetaanbieders) te moderniseren en te harmoniseren.
Als u met uw bedrijf onder de wetgeving valt, moet u beoordelen welke inhoudelijke wijzigingen voor uw onderneming nodig zijn om te voldoen aan de verplichtingen van de DSA. Denk hierbij aan het aanpassen van algemene voorwaarden en het opstellen van procedures voor omgang met klachten en illegale content.
Als u uw zaken niet op orde heeft, kunt u een boete opgelegd krijgen van maximaal zes procent van uw wereldwijde jaaromzet. Platforms die herhaaldelijk de fout in gaan, kunnen (tijdelijk) geblokkeerd worden binnen de Europese Unie.
Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.