De N65 blijft open gedurende de aanleg van de nieuwe spoortunnel bij Vught die de N65 kruist. VNO-NCW Brabant Zeeland, evofenedex en TLN hebben hier samen op aangedrongen bij de provincie Noord-Brabant, het rijk en ProRail. De dreigende afsluiting van de N65 zou desastreuze gevolgen hebben voor de Brabantse economie. Dankzij de gezamenlijke inzet van de drie organisaties komt er een 2×1-baans hop-over, zodat het verkeer kan doorrijden.
In een bericht bij een videoboodschap bedankte gedeputeerde Christophe van der Maat de drie organisaties voor de oproep met een beter plan te komen. Transportondernemer Wil Versteijnen, directeur bij GVT Group of Logistics, is tevreden met het besluit.
Rik Derksen, belangenbehartiger infrastructuur bij VNO-NCW Brabant Zeeland deelt die mening: “Het is goed dat de provincie heeft geluisterd naar de adviezen van VNO-NCW Brabant Zeeland, TLN en evofenedex.”
Acht maanden sluiting dreigde
In 2024 wordt de spoorlijn tussen ’s-Hertogenbosch en Tilburg ter hoogte van Vught ondergronds gelegd, waardoor de N65 boven de spoorlijn komt te liggen. Momenteel is dit andersom. Om deze aanpassing mogelijk te maken, werd besloten om de N65 acht maanden af te sluiten.
Het verkeer zou al die tijd worden omgeleid over andere drukke wegen, zoals de A50, A2, A58 en A59. Bovendien zou sluipverkeer de kernen Vught en Helvoirt overspoelen, met ernstige gevolgen voor de verkeersveiligheid, veel geluidsoverlast en slechte bereikbaarheid voor ondernemers die gevestigd zijn aan de N65.
Zo min mogelijk vertraging
Hoewel de gekozen oplossing de goedkeuring heeft van VNO-NCW Brabant Zeeland, TLN en evofenedex, zorgt deze nog steeds voor opstopping. De organisaties blijven samen inzetten op een 2×2-baans hop-over en willen samen met de provincie kijken hoe het openhouden tot zo min mogelijk vertraging leidt.
Voor de redactie:
Vragen over dit persbericht kunt u richten aan Tijmen Bergen, manager communicatie, bergen@vnoncwbrabantzeeland.nl, 06-59922422.