Twee weken geleden traden we namens VNO-NCW Brabant Zeeland, in de persoon van Ronald Slaats, officieel toe tot de Bestuurlijke Adviesgroep van het MIRT-onderzoek Brainport. Afgelopen week is overgegaan naar de volgende fase van het onderzoek: de vier ontwikkelperspectieven. Hierin wordt door middel van de woningbouwopgave gekeken hoe de Brainport regio er in 2040 uitziet.
Het gaat economisch goed in de Brainportregio. Bedrijven willen zich hier graag vestigen en mensen willen er graag wonen. Hierdoor is de vraag naar woningen de afgelopen jaren ontzettend toegenomen en moeten er tot 2040 minimaal 50.000 nieuwe woningen in de Brainportregio gebouwd worden. Dé grote vraag die momenteel in het onderzoek gesteld wordt: waar moeten de woningen gebouwd worden? Door deze vraag te beantwoorden kan ook een oplossing gezocht worden voor de mobiliteitsproblemen in de regio.
Het onderzoeksbureau heeft vier ontwikkelperspectieven opgesteld waarin de woningbouwopgave uitgewerkt zijn. Ieder perspectief heeft een ander prioriteit en is een uiterste. In de praktijk, zal gezocht worden naar een middenweg tussen de verschillende perspectieven. De vier ontwikkelperspectieven zijn:
In het vervolg van het onderzoek wordt uitgewerkt hoe de mobiliteitsaanpak bij ieder ontwikkelperspectief is. Zo zal bij het eerste en tweede ontwikkelperspectief gekeken worden naar lightrail-verbindingen (trams), terwijl bij ontwikkelperspectief drie en vier met name gekeken wordt naar weg- en fietsverbindingen. Ondanks dat er momenteel nog geen keuzes gemaakt worden, is het uitgangspunt van VNO-NCW Brabant Zeeland nog altijd dat de ontwikkeling het vestigingsklimaat ten goede moet komen.
Een eerste blik op de details laat zien dat ontwikkelperspectief een en twee zich met name richten op metropolitaanse ontwikkeling. Dit is een stap die wij noodzakelijk achten om als Brainportregio ook internationaal aantrekkelijk te blijven en een hoogwaardig vestigingsklimaat te behouden. Ongeacht dat een lightrail-verbinding, die ook de belangrijkste bedrijventerreinen langs de A2 aandoet, een uitstekend alternatief is, zal ook geïnvesteerd moeten worden in de robuustheid van de weginfrastructuur. Hier blijven we ons als VNO-NCW Brabant Zeeland hard voor maken.
Op de onderstaande data organiseren we drie sessie waarbij we graag met jullie in gesprek gaan over de ontwikkelperspectieven en de rest van het MIRT-onderzoek:
Je kunt je aanmelden door een mail te sturen naar Rik Derksen, belangenbehartiger Infra en ruimte, e. derksen@vnocnwbrabantzeeland.nl.