Mensen verschillen van elkaar. De vraag is hoe we met deze verschillen omgaan en conflicten voorkomen. Ook tussen u en uw werknemer. Hoe blijft u in verbinding met elkaar?
Tekst: Ralph Kops, jurist arbeids- en procesrecht bij ABAB Legal
Van DNA tot opvoeding, van kernwaarden tot levenservaringen: ieder individu is anders en heeft hierdoor een eigen referentiekader. Zo ook in de volgende casus waarbij een werkgever niet begreep waarom een werknemer een verzoek tot overwerken afwees, ondanks sommatie daartoe.
Tijdens een gesprek werd duidelijk waarom de werkgever en de werknemer met elkaar botsten. De werknemer voelde zich gekwetst omdat de werkgever niet op de begrafenis van zijn overleden echtgenote aanwezig was. Vanuit die emotie is de werknemer niet ingegaan op het overwerkvoorstel. De werkgever bleek op zijn beurt een sommatiebrief gestuurd te hebben, omdat zijn bedrijfsvoering in de knel kwam. Hij handelde daarbij uit angst én boosheid. Uiteindelijk ontstond er in het gesprek, begrip en compassie en maakten zowel de werkgever als de werknemer excuses. Ze spraken af om binnenkort een hapje te gaan eten én de werknemer zou alsnog overwerken.
Vaak liggen oorzaken en oplossingen op menselijk vlak. In het hierboven beschreven geval was het binnen het referentiekader van de werknemer een ‘no go’ om niet op de begrafenis van zijn echtgenote te komen. Dat was zijn normaal. Omdat de werkgever niet langskwam, ontstond er boosheid en verdriet bij de werknemer. De werkgever handelde vanuit zijn referentiekader (zijn normaal) en heeft helemaal niets gecommuniceerd over de reden waarom hij niet naar de begrafenis is gekomen. Partijen hadden ieder hun eigen referentiekader c.q. waarheid. Als de werkgever had gecommuniceerd waarom hij verhinderd was of een open gesprek had gevoerd (en dus buiten zijn normaal was gegaan), was er geen conflict ontstaan maar juist begrip, compassie en verbinding.
Heb de moed om bewust te worden van uw referentiekader (uw normaal) en dat te verruimen. Sta in ieder geval open voor het referentiekader (het normaal) van uw werknemer. Zo worden verschillen gerespecteerd en conflicten vermeden.
Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.