Je hebt iets bedacht. Een gat in de markt. En het is ook nog eens goed voor mens en milieu. Tijdens gesprekken oogst je applaus. Maar dan komt de praktijk. De traditionele markt is nog niet klaar voor jouw vernieuwend idee. Moet je je idee aanpassen, moet je blijven trekken om de vele twijfelaars te overtuigen? Of richt je je op de enkele klanten die wél durven? Kies je klant.
Waar ik het over heb? Over fietspaden. Of beter gezegd: over LuxiLane, ons nieuwe systeem voor prefab betonnen fietspaden. Het concept is eenvoudig. Prefab betonnen platen vormen het fietspad. We koppelen ze voegloos aan elkaar. De platen komen op betonnen balken of palen te liggen, waardoor een holle ruimte onder de platen ontstaat. Het voordeel? Boomwortels kunnen het fietspad niet opdrukken. Dus er treedt geen schade op zoals bij een traditioneel fietspad van asfalt, dat elke paar jaar moet worden gerepareerd en waarbij wortels of zelfs hele bomen worden gekapt.
LuxiLane heeft meer voordelen, maar die laat ik even. Het gaat mij om het volgende. Ons systeem is duurder in aanschaf dan een asfaltfietspad, maar uiteindelijk goedkoper in de totale levenscyclus. Minder onderhoud, minder spoedreparaties, minder schadeclaims door vallende fietsers. Zelfs minder kosten voor herplant van nieuwe bomen. Het gebeurt namelijk heel vaak dat bomen het verwijderen van wortels niet overleven. En ook een boom heeft tegenwoordig een waarde van tien- tot twintigduizend euro als je alle kosten en CO2-waarde meerekent. Toch komt deze gunstige total cost of ownership vaak niet door de ballotagecommissie van aanbestedende partijen. Simpelweg omdat zij nog steeds vooral naar de initiële kosten voor aanschaf kijken. Ze zéggen dat ze vooruitkijken, maar ze doen het meestal niet.
Wij dachten hier iets op gevonden te hebben: het fietspad leasen. Wij noemen het: een full service model. De fietspadbeheerder, bijvoorbeeld een gemeente, betaalt bij aanschaf een bedrag dat niet hoger is dan een asfaltoplossing. Daarna een periodieke vergoeding voor de resterende aanschafprijs en het onderhoud, zodat mensen comfortabel en veilig kunnen blijven fietsen. De gemeente wordt compleet ontzorgd. Wij blijven eigenaar van het fietspad en dus ook van de grondstoffen. Hierbij geven wij een circulariteitsgarantie af: de zekerheid dat de grondstoffen aan het eind van de levenscyclus goed worden herverwerkt. Geen zorgen voor de opdrachtgever, een duurzame aanpak én lagere kosten gedurende de hele levenscyclus dan een traditionele oplossing. Van bezit naar gebruik. Best vernieuwend voor een fietspad. En weer kregen we alom applaus.
Maar je begrijpt het al, ook met ons leaseverhaal komen we vooralsnog niet door de dikke muur van de traditionele aanbesteding heen. Partijen weten eenvoudig niet hoe ze ermee om moeten gaan. Toch zit er een kiertje in de muur. Een klein kiertje. En als je door dat kiertje kijkt zie je een handvol Nederlandse gemeenten die wél innovatief willen en durven zijn. Ik heb een aantal van hen inmiddels gesproken. Zij zijn de voorlopers die openstaan voor vernieuwing en verandering. Zij nemen duurzaamheid echt serieus en geven nieuwe ideeën een werkelijke kans. Wij hebben besloten om die route te kiezen. De route van intrinsiek gemotiveerde en coöperatieve klanten, met wie wij samen een voorbeeld in Nederland willen creëren. Het is geen grote marktverovering, zeker niet. Het zijn maar kleine eerste stappen. Maar ik ben ervan overtuigd dat die kleine stappen zelfs de meest traditionele markten kunnen openbreken. Ons eerste fietspad met LuxiLane wordt binnenkort in de gemeente Roerdalen gerealiseerd. Die klant koos ons, en wij kozen hen. Twee geïnspireerde partijen die samen de wereld een beetje beter willen maken. En weet je? Dat werkt altijd.
Loop jij ook tegen een muur van traditionele verharding aan? Kom eens naar Heeze. Fietsen we een stukje.
Rob Verdonschot,
Commercieel directeur Swaans Beton in Heeze
In Ondernemersverhalen laten we zien dat Brabant en Zeeland bulken van innovatieve en inspirerende ondernemers die op eigen wijze hun omgeving versterken. Ben je lid van onze vereniging en heb jij een onderwerp waarop je impact maakt of wil maken? Laat het ons weten! Misschien staat jouw ondernemersverhaal dan binnenkort op onze website. Neem contact op met Jacqueline Buster, communicatiemedewerker, e. buster@vnoncwbrabantzeeland.nl.
Het toeval wil dat we net voor de uitbraak van het coronavirus in Nederland deze blog van Rob op stapel hadden liggen voor publicatie. En toen brak de coronacrisis uit. Alles werd anders. Het draaide voor veel ondernemers nog maar om één ding: hoe hou ik met mijn bedrijf het hoofd boven water. Hoe gaan we om met deze bizarre wending van een “normaal” leven naar een leven met het virus. En hoe past mijn ondernemerschap hierin? Onzekerheid. Niet weten waar je aan toe bent.
Was dit dan wel het geschikte moment om deze blog de wereld in te helpen? Nee, het was niet het momentum, kwamen we samen tot de conclusie. En toen was daar onze online reeks Krachtvoer voor ondernemers waarin ondernemer Ton Gimbrère in gesprek gaat met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en daarover tweewekelijks een blog schrijft. Over de persoonlijke ervaringen van ondernemers in tijden van de coronacrisis. Zodat wij wij innovatieve en inspirerende werkwijzen met andere ondernemers in Brabant kunnen delen.
Wij moesten natuurlijk meteen aan Rob denken, want we waren wel benieuwd hoe hij, met inachtneming van de noodmaatregelen, nu zijn bedrijf draaiende kan houden. We stuurden Ton met zijn ‘krachtvoer’-koek onder de arm op de koffie bij Rob. En dat leverde deze inspirerende blog op >>