Op de 8e etage van het kantoor van Welten in het westen van ’s-Hertogenbosch, wijst Chris Baelemans trots naar de prachtige, groene omgeving van het polderlandschap en de Bossche Broek. ‘Een inspirerende omgeving om te werken’, zegt Chris. Hij is directeur van drie labels voor financiële dienstverleners: Dukers & Baelemans, Welten en Hubper. Met dit “House of Brands” verbindt Welten de bedrijfsonderdelen opleiden, detacheren en het digitaal ontsluiten van opleidingscontent voor professionals. Bij de koffie met Bossche Bollen vertelt Chris over het belang van in ontwikkeling blijven, in een veranderende wereld. ‘De professional van vandaag, is morgen niet meer up-to-date. Een bedrijf moet een klimaat creëren, waarin mensen zich blijven ontplooien.’
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
Als 16-jarige volgt Chris ademloos de debatten tussen Wiegel, van Agt en Den Uyl in de Tweede kamer. Hij meldt zich aan bij de Universiteit van Leiden en studeert politieke wetenschappen. Een Haagse carrière ligt in het verschiet. Het brengt hem zelfs tot het Europees Parlement. In 1993 besluit hij buiten de deur te gaan kijken. Met Ron Dukers start hij een financieel adviesbureau en kantoor voor hypotheekadvies. Al snel worden zij gevraagd om vakinhoudelijke trainingen te verzorgen voor bancaire professionals. Het duo besluit zich daarop toe te leggen. ‘Met Dukers & Baelemans werden we preferred supplier van alle grote banken, verzekeraars en vrije intermediairs. Chris verklaart het succes: ‘wij komen uit de adviespraktijk. Dan ben je in staat om de vertaalslag van theorie naar de praktijk maken.’ In 2014 gaan Dukers & Baelemans samenwerken met Welten. Chris legt uit: ‘tijdens de financiële crisis kropen financiële dienstverleners bij elkaar. Wij moeten óók schaalgrootte bieden.’
Chris is een pleitbezorger voor het permanent ontwikkelen van professionals. ‘Je moet als medewerker weerbaar, wendbaar en adaptief zijn. De veranderingen in wet- en regelgeving, technologie, de rol van de toezichthouders en maatschappelijke ontwikkelingen gaan snel. Hierdoor ontstaan nieuwe rollen. Vroeger was alles gericht op kennis. Je leerde een vak en dat bleef je 30 jaar lang doen. Nu neemt in veel gevallen techniek de kennis over en worden andere competenties veel belangrijker.’ Ook in de financiële sector zou de ontwikkeling van professionals bovenaan het prioriteitenlijstje moeten staan. Chris belicht: ‘ik geloof dat training onontbeerlijk is om toegevoegde waarde te blijven leveren als financieel dienstverlener. Als je maatschappelijke relevantie kunt aantonen, dan is de klant bereid daarvoor te betalen.’
Om de instroom van nieuwe medewerkers te kunnen waarborgen, heeft Welten een eigen platform omgeving met een community opgericht. De werving van nieuwe leden van de community start al vóór het afstuderen. ‘Wij bieden studenten een serieuze bijbaan en geven ze vaardigheden mee die niet in het curriculum voorkomen van het HBO of de universiteit. Zoals digitale vaardigheden om aan een klant een gedegen webcam-advies te geven. Dat leer je niet op school.’ Chris vindt dat het reguliere onderwijs zich te veel focust op de theorie en de ontwikkeling van skills onderbelicht blijft. ‘Als professional moet je adaptief zijn. In de nieuwe rollen van de financiële sector ligt naast een grondige basiskennis het accent op samenwerken, verbinden, zelfsturing en persoonlijke ontwikkeling. Dan wordt de inzetbaarheid van medewerkers groter.’
Welten bindt medewerkers door een aantrekkelijk pakket van arbeidsvoorwaarden. Chris legt uit: ‘medewerkers zijn met een abonnement verbonden aan de community. Het abonnement biedt naast salaris, pensioenregeling, vitaliteitsregeling en een personeelsfeest ook allerlei keuzemogelijkheden zoals masterclasses en opleidingen. En het abonnement is gratis’, zegt Chris met een glimlach. Welten investeert in aantrekkelijke aspecten van hun platform: ‘als je de ontwikkeling van een professional centraal stelt, dan krijg je ook veel terug van je medewerkers’, is zijn overtuigende reactie. Chris ziet voor de toekomst nog tal van uitdagingen: ‘directeur van Welten is een leuke klus. Het faciliteren van de continue ontwikkeling van professionals, zodat zij zich voortdurend kunnen blijven aanpassen aan de veranderende omgeving, is onze grootste ambitie’.
In de tweede serie Krachtvoer voor ondernemers gaat Ton Gimbrère in gesprek over de Brabantse arbeidsmarkt met bijzondere ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Bij ieder gesprek neemt hij iets lekkers mee voor bij de koffie. Hij trakteert op dé lokale specialiteit uit de stad van de ondernemer. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.
Bekijk hier de online publicatie met de eerste 25 Krachtvoerverhalen.
De Bossche Bol van Banketbakkerij Jan de Groot in ‘s-Hertogenbosch
Al voor het begin van de twintigste eeuw werd in ‘s-Hertogenbosch de voorganger van de huidige Bossche bol verkocht door banketbakker Lambermont. Toen de Haagse banketbakker Henri van der Zijde zich in 1938 in de Brabantse hoofdstad vestigde, bedacht Henri daar zijn variant op: een grote soes met slagroomvulling en overgoten met echte chocolade. De naam “Bossche bol” is pas in de loop der tijd ingeburgerd geraakt door de toenemende populariteit van deze lekkernij buiten de stadsgrenzen.