Vrachtwagens rijden af en aan bij Dolphin Production BV in Mierlo om de vijf gallon waterflessen te distribueren. Het bedrijf bottelt water voor watercoolers en vult de 19 liter flessen af voor private labels in Frankrijk, Duitsland en de Benelux. Directeur Peter Hogervorst deelt openhartig zijn ervaringen. ‘Ik had een businessplan tot in de eeuwigheid. Zaken liepen goed en 2019 was een topjaar. We kennen een mooie spreiding in branches. Geen risico’s dus. En toch werden we verrast. Medio maart stortte de afzet in, toen het thuiswerken de nieuwe norm werd. Kantoren van onze opdrachtgevers raakten onderbezet. Onze omzet daalde met 50%. Bij een kopje koffie en natuurlijk een glaasje water, met daarbij een stuk ‘krachtvoer’- koek, vertelt hij over het omgooien van een businessmodel, de introductie van een nieuwe productlijn en het belang van netwerken.
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
Het water in Mierlo smaakt zuiver en zacht. Peter licht toe: ‘Wij zijn de grootste onafhankelijke bottelaar voor watercooler flessen in Europa. Bijna ieder glas water uit een watercooler in het gebied tussen Metz (F) en Bergen (N) komt uit de bron van Mierl’eau. Het water is wel 1.000 jaar oud en vindt een weg op 200 meter diepte vanaf het Zwarte Woud naar onze bottelarij. Toen de omzet afnam ben ik eerst met de stofkam door alle kosten van de organisatie gegaan. In de loop van de zomer klom de productie uit het dal en groeide door naar een afzet van 80% ten opzichte van jaar 2019. Ik kijk altijd naar kansen, maar het is lastig om je businessmodel een-twee-drie te wijzigen. Ik kreeg veel tips uit mijn omgeving om nieuwe waterverpakkingen af te vullen. Zo eenvoudig is het productieproces én het ondernemerschap helaas niet. Deze ideeën komen meestal van mensen die op de 25ste van de maand hun salaris overgemaakt krijgen’, verzucht Peter.
Peter hecht juist nu belang aan netwerken. Zowel in zijn branche (‘ik zit in het bestuur van de internationale vereniging van watercooler-boeren’) als regionaal. ‘Ik wil voeding houden met de omgeving en ga naar buiten. Je mag nooit achterover leunen. Ik geloof in de uitspraak dat het geld op straat ligt.’ Vanuit zijn netwerk werd Peter enkele maanden geleden benaderd voor een agentschap van luchtzuiveringsapparaten in de Benelux, Duitsland en Scandinavië. Een product dat naadloos aansluit bij zijn business-to-business saleservaring voor de service-industrie en uiterst relevant is in deze coronatijd. Peter verduidelijkt: ‘In de pers is veel aandacht voor ventilatie in gebouwen. Luchtreiniging in kantoren is daardoor hoogst actueel. Medewerkers gedijen nu eenmaal beter bij een optimale luchtkwaliteit. Het zuiveren van lucht in gebouwen is dus noodzakelijk. Onze luchtzuiveringsapparaten zijn voorzien van UV-C lampen, zodat door desinfectie de virussen worden gedood.’
Op mijn vraag of zijn bedrijf gebruik heeft kunnen maken van regelingen, toont hij zich positief. ‘De overheid heeft het goed gedaan voor ondernemers. Ik heb geleerd om snel te reageren op regelingen bij zowel de bank als belastingdienst. Voor mij was het al snel duidelijk dat het virus niet zomaar overwaait. Daar moet je op acteren en tijdig aanvragen indienen.’
We sluiten het gesprek af met het onderwerp mobiliteit. ‘Ik was altijd onderweg en zelfs een frequent flyer’ bij de KLM’, vertelt Peter. Sinds maart 2020 heb ik geen zakentrip meer gemaakt. Het is een eye-opener om te ervaren dat video-meetings de live afspraken hebben overgenomen. Het kan anders en het geeft mij minder stress. Bij mij geen corona-kilo’s erbij, maar juist eraf. Door minder te reizen, heb ik meer tijd om te sporten.’ Peter kiest voor een blijvende verandering ook na corona: ‘Ik kies voor wat meer rust en het vele reizen ga ik niet meer doen.’
Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Lees er hier meer over >>