Een heuse droomcarrière: van schoonmaker tot directeur. Sjoerd Voermans overkwam het. Hij startte in 1999 als vakantiekracht bij het schoonmaakbedrijf Perfekt BV. Sinds 2010 is hij directeur-eigenaar van dit in Oosterhout gevestigde bedrijf met zo’n 250 medewerkers. ‘Schoonmaak lijkt simpel, maar het is extreem complex. Natuurlijk schieten wij geen raketten naar de maan. Maar het is een dagelijkse puzzel om aan de wensen van klanten én medewerkers te voldoen.’ Sjoerd ervaart dat het lastig is om in deze coronatijd te plannen. Opdrachten worden afgezegd, er is een terugloop van het schoonmaakvolume door sluiting van bedrijven en thuiswerken. Door de verplichte quarantaine zijn een aantal medewerkers afwezig. En de spelregels om veilig te kunnen werken, worden wekelijks gewijzigd door nieuwe richtlijnen vanuit de overheid.’ ‘Het virus heeft ook een bijvangst’, belicht Sjoerd. ‘Niemand zegt; ga maar minder schoonmaken. Hygiëne staat weer hoog op de agenda.’
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
Sjoerd herinnert zich maandag 16 maart als de dag van gisteren. ‘In het kantoor waren meerdere mensen geveld door het virus. Op de hele afdeling zaten één uitzendkracht en ik te werken. Niemand belde.’ Op mijn vraag of Perfekt heeft ingespeeld op de vraag naar desinfecterende middelen is Sjoerd kraakhelder: ‘het is het vloeibare goud van deze tijd. Het is schreeuwend duur en er wordt veel geld mee verdiend. Maar wij geloven niet in deze sprays. Bij foutief gebruik wordt het virus zelfs resistent. Als ik iets doe, dan wil ik de doelmatigheid kunnen aantonen. Water, zeep en grondig wassen, is nog altijd het meest effectief.
Perfekt betaalde in de afgelopen maanden extra personeelskosten, vanwege ziekte en verplichte quarantaine. Voermans vindt het onterecht dat alle kosten in zijn schoenen worden geschoven. Het bedrijf komt niet in aanmerking voor een steunpakket of compensatie. ‘Het is een maatschappelijk probleem en ik vind dat iedereen daaraan mee moet betalen: overheid, werkgever én werknemer.’
De grootste uitdaging voor Perfekt is om stabiliteit in de organisatie te behouden. De gezondheid van de medewerkers en het weghalen van angstgevoelens hebben prioriteit. Met de vaste opdrachtgevers wordt de relatie geïntensiveerd. Sjoerd legt uit: ‘naar bedrijven die van overheidswege dichtgaan, sturen wij geen rekening. Ik kies voor een billijke opstelling naar opdrachtgevers, ondanks dat er contractuele afspraken zijn gemaakt. Wij investeren in de relatie met de klant. Het is nu een goed moment om de samenwerking duurzaam te maken, door voorwaarden opnieuw af te spreken.
De verwachte krimp pakt Sjoerd op twee manieren aan. ‘Ik ga mij meer mengen in conjunctuur ongevoelige bedrijven, zodat de uitval van opdrachten goedgemaakt wordt. Verder heb ik naar mijn bedrijfsvoering gekeken. Voor een aantal activiteiten heb ik in het verleden gekozen om deze te outsourcen. Ik oriënteer mij nu om deze werkzaamheden weer in eigen beheer uit te voeren.’
De arbeidsmarkt ontwikkelt zich positief voor schoonmaakwerkzaamheden; van schaarste naar overschot. Sjoerd mist de ondersteuning van de gemeente en het UWV om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. ‘Als de gemeente het initiatief neemt om deze groep beter mobiel te maken, bijvoorbeeld door het behalen van een rijbewijs, dan zie ik nog meer mogelijkheden.’
Sjoerd kijkt vooruit naar de toekomst. ‘Dit jaar schrijven we af. Een streep eronder en op naar 2021’. De ‘Krachtvoer-koek’ krijgt een goede bestemming en wordt gedeeld met de mensen op kantoor. Bordje eronder, zodat de kruimels niet op het tapijt komen. Zo blijft het eigen kantoor ook perfect schoon!
Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Lees er hier meer over >>