Zuid-Nederland ontwikkelt zich sneller en sneller en is van cruciaal belang voor Nederland en Europa. Als regio beschikken wij over een ideale mix van logistieke voorzieningen en topsectoren, waarmee we onze rol als innovatieve regio en toegangspoort tot Europa al decennia lang succesvol weten uit te bouwen.
Het zuiden houdt Nederland bereikbaar. In de toekomst lukt dat alleen als we onze krachten bundelen en nieuwe oplossingen combineren. Daarom ontwikkelden wij een nieuwe visie op de duurzame bereikbaarheid van Nederland.
Gelegen tussen de Randstad, het Ruhrgebied en de Vlaamse Ruit vormen Zeeland, Noord-Brabant en Limburg het hart van Noordwest-Europa.
Zuid-Nederland is daardoor logistieke hotspot nummer 1 en de regio is koploper in sectoren als:
Zeeland, Noord-Brabant en Limburg vormen samen een gebied waar:
Toch gaat slechts 15% van het landelijke budget voor infrastructuur naar Zuid-Nederland.
Ons doel: minimaal 10 % extra investering bovenop de reeds geplande investeringen in bereikbaarheid.
In Zuid-Nederland weten we één ding zeker: Onze toekomst -en die van Nederland- ligt in een breder perspectief. In een overkoepelende visie waarin modaliteiten niet langer als ‘los’ worden gezien, maar de kracht van de samenhang centraal staat.
Multimodaal investeren is duurzaam investeren. In plaats van lobbyen voor losse projecten, investeren we in een samenhangend pakket van verschillende modaliteiten om duurzaam bereikbaar te blijven via:
De Zuid-Nederlandse chemie is van wereldformaat.
Een goed buisleidingsysteem helpt het ook nog eens ’s werelds duurzaamste te worden. Ze zorgen voor minder uitstoot én minder verkeer op zowel het spoor als de weg.
Het zuiden van Nederland bouwt aan de toekomst en stedelijk wonen is nog steeds de norm. Om duurzaam bereikbaar te blijven, is meer treingebruik noodzakelijk. Vervoer per spoor is bovendien de meest milieuvriendelijke manier om te reizen.
.
Goederenvervoer over het spoor wordt bovendien steeds belangrijker om het wegennet te ontlasten. Dus meer treinen op tijd, betekent minder opstoppingen op de weg.
InZuid gaat voor stedelijk verdichten, met optimale spoorverbindingen en spoorboekloos reizen.
Gunstige geografische omstandigheden kenmerken Zuid-Nederland. We zijn niet voor niets logistieke hotspot nummer 1 van zowel Nederland als Europa. Duurzame bereikbaarheid vinden we daarom in het bevorderen van multimodaal goederenvervoer.
We stimuleren transport over spoor, maar zeker ook water. Robuuste vaarwegen en een gelijkwaardige havendelta versterken de bereikbaarheid. Een binnenvaartschip is bovendien duurzamer dan vrachtwagens én een goederentrein.
De weg blijft een belangrijke rol spelen in de bereikbaarheid van Zuid-Nederland. We focussen daarbij niet alleen op de auto, maar ook op de fiets en het Openbaar Vervoer.
De basisinfrastructuur via de weg moet op orde zijn. Daarom zeggen we:
Alleen op deze manier houden we Zuid-Nederland duurzaam en goed verbonden over de weg.
Ook internationaal moeten we goed verbonden blijven. We gaan met de trein waar dit een gedegen alternatief is. Maar als centrum van Noordwest-Europa zijn we ook bereikbaar in verder weggelegen gebieden, zoals Zuid- en Oost-Europa. Hiervoor blijven we vliegen.
Met twee luchthavens van nationaal belang (Eindhoven Airport en Maastricht Aachen Airport) zijn we goed verbonden voor en met het buitenland. Maastricht is bovendien koploper in afhandeling van luchtvracht. Alle kleinere omliggende vliegvelden versterken de internationale bereikbaarheid, bijvoorbeeld voor het zakelijke vliegverkeer.
Onze visie realiseert versnelling en groei door op een nieuwe manier te kijken naar ‘samenhang’ en ‘samenwerking’. Door slim te investeren kunnen we zowel de bereikbaarheid vergroten als onze verduurzamingsopgave behalen. Daardoor levert een euro uitgegeven in Zuid-Nederland meer op.
Neem dan contact op met Paul Teeuwen, belangenbehartiger infrastructuur en ruimte bij VNO-NCW Brabant Zeeland, via
teeuwen@vnoncwbrabantzeeland.nl of 06 – 45 82 94 47