Leestijd: < 1 minuut" />
Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Het gezicht achter Eco Steam and Heating: Natasja Leijser, ‘manusje-van-alles’ en regionale verbinder

Het mkb draagt voor 60 procent bij aan het Nederlands bbp, terwijl Midden-Brabant dé plek is waar dit tot uiting komt. Toch blijven uitdagingen en de cruciale rol van mkb’ers vaak onderbelicht. In deze serie duikt Marloes Rijken, regiomanager Midden-Brabant van VNO-NCW Brabant Zeeland, in de verhalen van ondernemers: wie zijn ze, waar lopen ze tegenaan en hoe versterken ze de regio?

Tijdens aflevering één bezoekt Marloes Natasja Leijser, directeur van Eco Steam and Heating. Vanuit haar familiebedrijf laat zij zien hoe samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid Midden-Brabant sterker maken – en waar nog kansen liggen.

In het kort:

  • Samenwerking en vertrouwen maken het mkb in Midden-Brabant sterk.
  • Arbeidskrapte en infrastructuur blijven uitdagingen die samenwerking vragen.
  • Mkb’ers zijn de ruggengraat van het sociale leven via verenigingen en goede doelen.

Over Natasja

Natasja groeide op in Tilburg, begon haar carrière in de advocatuur en zette later de stap naar het bedrijf van haar vader, Eco Steam and Heating, dat ze tegenwoordig leidt. Dit bedrijf is opgericht in de jaren 80 en richt zich op de verhuur en verkoop van stoomketels.

Na vele functies, van secretariaat tot HR, leidt Natasja al jaren het familiebedrijf vanaf bedrijventerrein Vossenberg. “Stoom werd vroeger veel gebruikt in de textielindustrie. Onze oorsprong in Tilburg is dan ook niet vreemd,” legt ze uit. “Vanuit deze geschiedenis bedienen we nu klanten van Scandinavië tot Oost-Europa, maar ons hart ligt in Midden-Brabant.”

De kracht van het mkb: samenwerken en vertrouwen

En die binding vertaalt zich in een sterk staaltje samenwerken. “Als mkb’er werk je graag met andere mkb’ers samen. Je begrijpt elkaar beter en schakelt snel. Bovendien biedt de regio alles wat je nodig hebt, vaak binnen handbereik.” Volgens Natasja is die mentaliteit kenmerkend voor Midden-Brabant. “Wanneer je zaken doet met iemand, werk je in feite met het hele netwerk. Dat vertrouwen zit diep in de cultuur.”

Ze waardeert de manier waarop bedrijven elkaar versterken, zelfs als dat betekent dat je een klant doorverwijst naar een concurrent. “Die onderlinge samenwerking zorgt voor een vliegwiel dat de hele regio vooruit helpt.”

Naast haar rol als directeur is Natasja zeer actief in het regionale verenigingsleven. Ze is voorzitter van VNO-NCW Midden-Brabant, commissaris bij Rabobank Tilburg en Omstreken en betrokken bij het sponsorplatform van Willem II. Zijn we niks vergeten? “Ik ben ook nog lid van het Algemeen Bestuur van Midpoint! Ja, mijn weken zijn goed gevuld,” lacht ze.

“Maar betrokkenheid houdt me scherp en helpt me te begrijpen wat er allemaal speelt hier. Bovendien haal ik er veel voldoening uit; mijn nevenfuncties zijn ook mijn hobby’s.”

Knelpunten: arbeidsmarkt en bereikbaarheid

Die hobby’s helpen haar bij het bepalen van de lokale uitdagingen: want die zijn er zeker. Zoals op de arbeidsmarkt. “We vissen allemaal in dezelfde vijver. Hoewel er steeds meer contact is met het onderwijs, blijft er een kloof: we spreken elkaars taal niet en weten vaak niet wat we aan elkaar hebben, terwijl er zoveel te leren valt.”

Ook de infrastructuur laat te wensen over. “Die heeft echt aandacht nodig, maar op nationaal niveau ligt de focus vaak op Brainport. Daardoor worden de problemen in Midden-Brabant soms over het hoofd gezien.” Ze merkt op dat personeel meestal uit de regio komt, maar door de krapte steeds vaker van verder weg moet komen. “En sollicitaties stranden vaak op reistijd of het kost onnodig veel tijd. Een nieuwe collega doet bijvoorbeeld twee uur over 70 kilometer. Super zonde, aangezien zulke mensen extra gemotiveerd zijn. Maar dan verliezen ze qua tijd al een halve werkdag aan reizen..”

Hoe moet dit aangepakt worden voor Midden-Brabant? “Collectieve belangenbehartiging. Kijk maar naar de impact van samenwerkende ondernemers in Brainport. Alleen zitten hier veel meer mkb’ers, die zo druk zijn met hun eigen bedrijfsvoering dat ze geen tijd hebben voor nevenactiviteiten. Zelf heb ik wel het voorrecht om daar tijd in te steken, alleen is het niet genoeg. We kunnen méér bereiken als we onze krachten bundelen.”

Trots op betrokkenheid

Daarbij benadrukt Natasja het belang van maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven, bijvoorbeeld via verenigingen en goede doelen. “Bedrijven moeten niet alleen economisch, maar ook maatschappelijk bijdragen. Natuurlijk hopen ondernemers dan op een beetje exposure, maar de échte meerwaarde zit in de bijdrage die ze leveren aan verenigingen. Zonder die steun zouden veel clubs, die een enorme impact hebben op het sociale leven, niet kunnen bestaan. Contributie is belangrijk, maar niet voldoende; bedrijven stoppen een flinke duit in het zakje.” En die bijdrage wordt nog wel eens vergeten.

“Van wonen en werken tot sporten en naar het theater gaan, alles gebeurt lokaal. Dat maakt deze regio zo sterk. Zelf vind ik het geweldig om te zien hoe medewerkers betrokken zijn, bijvoorbeeld bij Swim to Fight Cancer of de Stichting Stoommachine Oisterwijk. Dat zijn projecten waar je als werkgever trots op bent en waar je ook heel graag aan bijdraagt.”

Een oproep aan mede-ondernemers

Hoe trots Natasja ook is op haar bedrijf en personeel, maatschappelijk breekt ze geen potten. Althans, niet zo lang ze alleen is. “VNO-NCW Brabant Zeeland helpt met belangenbehartiging, maar we hebben meer input nodig van ondernemers die tegen dingen aan lopen. Je hoeft niet alles zelf te regelen, dat kunnen we samen aanpakken. Want juist dat maakt onze regio zo sterk. Uitdagingen zoals de A58, de arbeidsmarkt en betere huisvesting vragen om samenwerking. Als we samen onze stem laten horen, kunnen we echt iets bereiken.”

Ze lacht en besluit: “In mijn eentje kan ik de oorlog niet winnen, en mijn buurman ook niet. Maar als we samen aan de bel trekken, kunnen we hier in Midden-Brabant bergen verzetten. Ik zou zeggen: laten we ons bewust zijn van de kracht die we samen hebben en daar trots op zijn. Het gebeurt hier gewoon, dat zouden we best vaker mogen laten zien.”

Ondertussen knikt Marloes hevig mee. “De lokale samenwerking is enorm krachtig hier. Het geeft energie om op zoek te gaan naar andere bedrijven die hieraan bijdragen.” Brengen we daar ook een bezoekje aan? “Oh jazeker. Met wederom die verdraaid mooie regio in de spotlight. Gezamenlijk zetten we Midden-Brabant nog meer op de kaart.”

Vragen of meer informatie?

Neem dan contact op met Marloes Rijken, regiomanager Midden-Brabant via rijken@vnoncwbrabantzeeland.nl.

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement