Waterstof, en dan met name de groene variant daarvan, gaat ons helpen af te komen van onze verslaving aan olie en gas. Maar let op: het is een energiedrager, anders dan fossiele brandstoffen kan dus niet uit de grond gehaald worden maar moet worden opgewekt met bijvoorbeeld zon of wind. In dit geval spreken we van de groene variant, en alles wijst er op dat die enorm gaat helpen de energietransitie tot stand te brengen.
Dat vergt de verkrijgbaarheid van groene waterstof, die vervolgens via geschikte leidingen of tankauto’s op de juiste plaats worden gebracht. Niet alleen dat: motoren (voertuigen) of installaties (industrie) moeten worden aangepast om op deze brandstof te kunnen werken.
Veel bedrijven en organisaties werken hier inmiddels hard aan, van energiebedrijven tot de proces- en automotive industrie tot logistieke branche. Waterstof als verdienmodel, als hulpmiddel om de energietransitie te versterken of als betaalbaar alternatief voor fossiele brandstoffen? Onder invloed van de sterke prijsstijging van fossiele brandstoffen, en tegen de achtergrond van de netcongestie, is er ook in onze regio veel interesse in de (on)mogelijkheden van waterstof als energiedrager in industrie en logistiek.
VNO-NCW Brabant speelt daar, samen met de zustervereniging LWV (Limburgse Werkgeversvereniging) en met organisaties als de Brabantse Waterstofcoalitie, op in met drie bijeenkomsten in Brabant (25 januari vanaf 15.00 uur), Limburg (4 april vanaf 12.00 uur) en Zeeland (medio april een lunchbijeenkomst).
Heb je interesse in het bijwonen voor de bijeenkomst in Limburg of Zeeland neem dan contact op met Vivian Schoormans via academy@vnoncwbrabantzeeland.nl.
Via de zogeheten Deltacorridor en het waterstofnetwerk Nederland van HyNetwork Services (100% dochter van Gasunie) worden er plannen gemaakt om waterstof in onze regio te gaan transporteren. Contactpersonen zijn Wouter Demenint (wma.demenint@portofrotterdam.com) bij de Deltacorridor en Peter Hummel ( via P.L.Hummel@gasunie.nl) van HyNetwork Services.