De spreekkamer bij zijn partnerbedrijf All Office Van den Corput in Breda heeft René van Liesdonk (57) voor de zekerheid voor drie uur gereserveerd. Dat blijkt geen overdreven inschatting te zijn. Als René zijn inspirerende verhaal doet met koffie en een Ginnekoek, dan vliegt de tijd voorbij. René is met zijn bedrijf Rensson Opleidingen actief in de wereld van scholing en ontwikkeling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast is hij werkgever in het bedrijf Bikkelz, dat zich bezig houdt met acquisitie en relatiebeheer door arbeidsgehandicapten in de markt van kantoorbenodigdheden en kerstpakketten. En met de gemeente Moerdijk deelt hij zijn kennis op het gebied van inclusief werkgeverschap. ‘Mijn hoofd én hart komen samen in deze manier van ondernemen.’
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
Het is geen toeval dat René 22 jaar geleden het sociaal ondernemerschap heeft omarmd. Toen zijn arbeidscontract in het commercieel onderwijs na een ziekte niet werd verlengd, tipte zijn vrouw hem om een eigen onderneming te starten met het accent op ontwikkeling en scholing. ‘Mijn zoektocht naar een nieuwe baan verliep door mijn persoonlijke situatie moeizaam. Deze frustratie motiveerde mij om me te richten op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ik zet mij nu in om deze doelgroep een duw in de goede richting te geven en succesvol te maken.’ René maakte de beleidsmatige keuze om op alle terreinen in zijn bedrijf te gaan werken met arbeidsbeperkten. Zowel de studenten, docenten als de backoffice. ‘Wij zijn een slagvaardige krukkenclub’, zegt René met een glimlach. ‘Maar onze taken voeren we naar behoren uit. Met een hoge inzet en motivatie. We kunnen alleen sociaal rendement maken, als we winstgevend zijn. Als de doelgroep doet wat ze kan, dan is er van afstand tot de arbeidsmarkt geen sprake meer. Bij een inspirerende docent in een rolstoel, ben je al na twee minuten de wielen vergeten.’
De start van de participatiewet in 2013 was het startsein om met Bikkelz naar buiten te gaan. René licht toe: ‘tot dat moment was er weinig belangstelling voor sociaal ondernemerschap. Dat was het domein van de SW’s. Inmiddels geniet het sociaal ondernemerschap bredere waardering. Je kiest voor 50% inzetbaarheid, maar voor 100% motivatie van de medewerker. De doelgroep floreert het beste als zij deels zelf hun werk/privé balans mogen bepalen. Ik kijk minder naar tijdbesteding, maar meer naar het rendement van de medewerker.’ René is overtuigd dat er meer leerwerktrajecten te bedenken zijn voor deze groep. Bijvoorbeeld voor techniek waar het tekort aan medewerkers nijpend is. Onlangs startte hij in overleg met het UWV de opleiding controleur brandmeldinstallaties. Ook voor de sectoren installatietechniek, bouw en sales ziet de sociaal ondernemer mogelijkheden. ‘Door jobcarving kunnen parttime- en duobanen gecreëerd worden. Onbekendheid met het werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt blijft de groei echter belemmeren. Veel ondernemers denken in gedoe en zijn onwetend.’ René weet dat het UWV voldoende goede kandidaten heeft: ‘als de samenwerking tussen UWV en bedrijfsleven verbetert en het wantrouwen plaats maakt voor vertrouwen, dan zijn er goede matches te maken.’
Volgens René zijn meer aantrekkelijke (fiscale) tegemoetkomingen voor ondernemers nodig om meer rendement uit de restcapaciteit van mensen te kunnen krijgen en de groep arbeidsgehandicapten breder in te zetten in het bedrijfsleven. ‘Als de doelgroep aan het werk gaat, levert dat besparingen op van uitkeringen en zorgkosten. Dat geld kan voor een deel gebruikt worden voor coaching, ontwikkeling en opleiding.’ Als afsluiting benadrukt René het belang van werk. ‘Geef deze groep een kans om mee te doen. Er is bij arbeidsgehandicapten nog zoveel capaciteit die onderbenut blijft. Door erbij te horen en productief te zijn, krijgt de doelgroep een positief zelfbeeld. En de extra verdiensten uit betaald werk komen weer terecht in het economisch verkeer. We moeten ze positief aansluiten op het bedrijfsleven en dit samen tot een succes maken. Dat is toch het mooiste wat er is.’
In de tweede serie Krachtvoer voor ondernemers gaat Ton Gimbrère in gesprek over de Brabantse arbeidsmarkt met bijzondere ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Bij ieder gesprek neemt hij iets lekkers mee voor bij de koffie. Hij trakteert op dé lokale specialiteit uit de stad van de ondernemer. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.
Bekijk hier de online publicatie met de eerste 25 Krachtvoerverhalen.
Ginnekoek van Bakker Joppen, Bavelselaan 55 in Breda
De Ginnekoek wordt gemaakt door Bakker Joppen in het Ginneken te Breda. Een luchtige en licht krokante koek gevuld met een zacht romige vulling. De koek is gedecoreerd met verschillende feestelijke toppings. Het formaat is geschikt om te delen, maar ook voor de echte zoetekauw die hem in zijn eentje op kan. Net niet te machtig, elke hap smaakt naar meer!