Voor maakbedrijven die aan elkaar toeleveren is het geautomatiseerd uitwisselen van gegevens van groot belang om op langere termijn concurrerend te blijven. Hoe meer bedrijven zijn aangehaakt bij een digitale productieketen, hoe groter de voordelen voor de keten als geheel. Door eerst een solide digitale basis te creëren en geleidelijk op te schalen kunnen bedrijven deze voordelen optimaal benutten. Druk vanuit eindproducenten en sector brede datastandaarden versnellen dit proces. Maar er zijn ook vertragende factoren. Niet de technologische mogelijkheden, maar moeizame acceptatie en implementatie staan ketendigitalisering vaak nog in de weg.
Samenwerken en een zekere omvang zijn nodig om voldoende tijd en middelen in (keten-) digitalisering te steken. Zaak is om continu stappen te zetten in de richting van digitale volwassenheid. Hoewel een lange-termijnplan en digitaliseringsstrategie de voorkeur verdienen, is zo snel mogelijk kleine stappen zetten om digitale ervaring op te doen beter dan afwachten. Kleine stappen op deelterreinen kunnen op termijn veel opleveren.
Brancheorganisaties, inkooporganisaties, beleidsmakers en grotere afnemers kunnen actief bedrijven benaderen om deel te nemen aan kennissessies, fieldlabs, campussen of andere samenwerkingsverbanden gericht op het vergroten van het concurrentievermogen van de hele keten.
Het heeft de voorkeur om ICT-specialisten in dienst te nemen. Een ‘ICT-bril’ biedt een andere kijk op de benodigde aanpassing van bedrijfsprocessen om echte veranderingen door te voeren. Een goed alternatief is de inhuur van externe ICT-specialisten met ervaring in industriële automatisering en digitalisering. Uiteindelijk bepaalt niet de technologie de meerwaarde voor het bedrijf, maar de manier waarop deze wordt toegepast.
Lees de volledige publicatie van deel 2 met daarin de analysering van digitaliseringskansen en -uitdagingen in de productieketen van de maakindustrie via onderstaande link. We verkennen hierin de barrières en manieren waarop producenten deze kunnen omzeilen. Deel 1 behandelt de digitale stand van zaken, het productiviteitespotentieel van ketentechnologie en de voor- en nadelen voor maakbedrijven.
Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.