‘Zullen we beginnen met een kop koffie?’, opent Ingrid het gesprek. ‘De koek neem ik straks mee naar de afdeling.’ In de kantine van het toonaangevende transportbedrijf praten we over hoe GVT het bedrijf in deze coronatijd draaiende houdt. ‘We hebben een dip van drie weken gehad, maar nu draaien we weer als vanouds’.
Foto’s: Joris Buijs ©
Ingrid vertelt over hoe het transportbedrijf heeft geanticipeerd op de crisis. ‘We hebben direct de koppen bij elkaar gestoken en er is een corona-werkgroep opgericht. GVT is een nuchter, pragmatisch bedrijf. Regels zijn regels en daar houden we ons aan. We hebben signing aangebracht en er zijn mondkapjes. En voel je iets, dan blijf je thuis. Maar tijdens de crisis gaat het transport wel gewoon door. En voor veel taken zoals planning, is alleen thuiswerken geen alternatief. Planners werken met drie schermen en hebben veel ad hoc overleg nodig met collega’s.’ De GVT-aanpak werkt; het ziekteverzuim is nog nooit zo laag geweest.
Als ik vraag naar meer bijzonderheden over deze aanpak, dan legt Ingrid uit: ‘we hebben de 50/50 regel ingevoerd. 50% thuis en 50% op afdeling, dan is er altijd een groep medewerkers inzetbaar en zijn we minder kwetsbaar. Je moet je eigen vangnet organiseren. Verder zijn de openingstijden verruimd, zodat we met minder mensen tegelijkertijd op de werkvloer zijn. In het warehouse hebben we vaste ploegen geformeerd, zodat medewerkers niet telkens met andere collega’s in contact komen. En overleggen met andere vestigingen in Nederland en België doen we voortaan virtueel via Skype.’
Ingrid roemt de flexibele opstelling van de medewerkers. ‘Werktijden zijn aangepast en op zaterdag werken wordt zonder morren geaccepteerd. Iedereen begrijpt dat het ons allemaal overkomt en hier niemand om heeft gevraagd.’ Als HRM manager wil Ingrid veel op het bedrijf aanwezig zijn. ‘Hands-on en zelf beoordelen, zo werk ik graag. Ik denk in scenario’s en wil voorbereid zijn als er een 2e golf van het virus ons bereikt. Om zo proactief onze kwetsbaarheid aan te pakken.’ Na het gesprek gaat de kantine weer dicht. Een maatregel die de hygiëne en veiligheid moet waarborgen. ‘Ook de medewerkers op kantoor zetten zich hiervoor in. Zij lopen twee keer per dag een desinfectie-dienst. Dan worden bijvoorbeeld alle klinken schoongemaakt.’ Tevreden sluit Ingrid af: ‘In deze tijd is iedereen bereid een stapje extra te zetten. Dan verdienen ze ook een stukje van de krachtvoer-koek!’