De werkzaamheden aan de Vlaketunnel hebben in de spits direct geleid tot een verkeerschaos op de omleidingsroutes, met ruim 45 minuten vertraging Zeeland in en Zeeland uit. “Het is goed en noodzakelijk onderhoud en we begrijpen dat daar overlast bij komt kijken. Maar deze verkeerschaos had voorkomen kunnen worden.” aldus Ronald Wielemaker, bestuurslid van VNO-NCW Zeeland. De werkzaamheden staan gepland van 31 oktober tot 6 november. VNO-NCW Zeeland roept Rijkswaterstaat en de provincie Zeeland op om cruciale verbindingen, zoals de Vlaketunnel, robuuster in te richten.
Foto: Vlaketunnel ©Rijkswaterstaat door Joop van Houdt, beeldbank
In het voorjaar van 2023 maakte Rijkswaterstaat bekend dat de Vlaketunnel en over enkele weken het Dampoortaquaduct voor renovatie een aantal werkdagen volledig worden afgesloten. Werkgeversvereniging VNO-NCW Zeeland waarschuwde direct voor de mogelijke gevolgen van deze keuze en het verkeersinfarct dat dit voor Zeeland zou betekenen. “De keuze om een cruciale verbinding als de Vlaketunnel volledig af te sluiten, vinden wij als werkgevers onbegrijpelijk.”
De Vlaketunnel, gebouwd in 1972, is in het voorjaar van 2010 nog grondig gerenoveerd. Destijds zijn de veiligheids- en bestuurssystemen niet vernieuwd. Ook bij de huidige operatie worden er geen systemen voor tegenverkeer aangelegd, waardoor deze verbinding kwetsbaar blijft.
VNO-NCW Zeeland trok sinds dit voorjaar samen op met Rijkswaterstaat in een communicatietraject richting de achterban. Zo is er op 31 mei jl. al een informatiebijeenkomst georganiseerd voor de leden. Het devies was daar: “Ga niet de weg op, tenzij absoluut noodzakelijk.” Maar dat is in de praktijk onwerkbaar voor veel werkgevers. “Het werk gaat gewoon door,” aldus Wielemaker. “Supermarkten moeten bevoorraad worden, noodzakelijke werkzaamheden staan gepland en het afval moet ook gewoon opgehaald worden. Het aanpassingsvermogen van de weggebruiker wordt bij het plannen van dit soort werkzaamheden overschat.”
VNO-NCW Zeeland roept Rijkswaterstaat en de provincie Zeeland op om cruciale verbindingen, zoals de Vlaketunnel, robuuster in te richten. Als goed voorbeeld wijst VNO-NCW Zeeland naar de Westerscheldetunnel. “Bij het ontwerp van de Westerscheldetunnel is rekening gehouden met het instellen van tegenverkeer, waardoor de overlast als gevolg van onderhoud voor weggebruikers wordt beperkt.”
Sem Stroosnijder, VNO-NCW Zeeland, 06-55273754, stroosnijder@vnoncwbrabantzeeland.nl