De bedrijvigheid bij Bras Fijnaart doet vermoeden dat de coronacrisis aan dit bedrijf in groenvoorziening en cultuurtechniek is voorbij gegaan. Op deze eerste tropische dag is ijskoud water een welkome dorstlesser. De ‘krachtvoer-koek’ smaakt daar prima bij. Goof Rijnsdorp vertelt over de protocollen en maatregelen, over het belang van duurzaamheid en de speciale aandacht voor de medewerkers in deze onzekere periode. ‘Als er een reden is, dan gaan de HRM manager en ik naar de medewerkers thuis. Voor ons geldt: bij een lach en een traan, moet je er altijd bij zijn’.
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
‘De intelligente lockdown was voor ons een geschenk. Onze werkzaamheden vinden buiten plaats, dus werken gingen gelukkig door. Natuurlijk heb ik ook slapeloze nachten gehad. Een volledige lockdown hing als het zwaard van Damocles boven ons hoofd. Zover is het gelukkig niet gekomen. Intern hebben we protocollen geschreven en maatregelen genomen. VNO-NCW Brabant Zeeland heeft ons goed geadviseerd. Planningen worden nu bijvoorbeeld per app doorgegeven, zodat medewerkers het kantoor niet hoeven te betreden.’ Het bedrijf ondervindt aan den lijve hoe lastig het is om het protocol te handhaven. Op Facebook verschijnt een foto van vijf medewerkers die een werkoverleg hebben, maar de 1,5 meter regel niet respecteren. Goof licht toe: ‘Naar ons werd gekeken. Met naam en toenaam sta je ineens op Facebook. Het was een goede aanleiding om iedereen te overtuigen van het belang van de regels. Nu is het menens.’
Bij Bras Fijnaart werken 75 mensen, aangevuld met een groot aantal mensen van de sociale werkplaats. Van deze laatste groep bleven er in de eerste weken veel mensen uit voorzorg thuis. ‘Om onze opdrachten uit te voeren hebben we veel nieuwe mensen aangenomen. Ik heb contact gezocht met bedrijven uit de facilitaire sector, zoals de schoonmaakbranche. Zij zagen hun opdrachten immers teruglopen. Helaas was er door de NOW-regeling voor hen geen noodzaak om samen te werken.’
Bras Fijnaart heeft al jaren mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Het bedrijf onderhoudt in deze tijd intensief contact met de medewerkers. ‘Wij hebben geen werknemers, maar medewerkers. Want samen klaren wij de klus. Iedere medewerker heeft een eigen ‘gebruiksaanwijzing’. Met sommigen hebben we dag en nacht contact. Problemen worden alleen maar groter, als je thuis zit te malen. De emotie is vaak groot. Iedereen is blij dat ze weer naar hun werk kunnen gaan. De sociale binding met het werk is groot’.
Goof stipt nog een bijvangst aan van deze coronacrisis. ‘Er is veel meer aandacht voor duurzaamheid. We moeten de natuur terugbrengen bij de mensen en de wereld beter in balans brengen. Groen is de filter en geeft zuurstof en de geest rust. En kijken naar groen is zoveel leuker dan kijken naar grijs. De verandering is ingezet!
Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.
Lees er hier meer over >