Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Bereid uw onderneming voor op Wet toekomst pensioenen | ABAB

De Wet toekomst pensioenen (Wtp) is sinds 1 juli 2023 van kracht. Voor alle bestaande regelingen geldt een overgangstermijn tot 2028. Het kan echter financieel nadelig uitpakken als u wacht met het aanpassen van uw bestaande regeling. Dit kan tot hogere pensioen- en/of compensatielasten leiden. Ontdek hoe een impactanalyse u kan helpen.

Tekst: Bart van de Wouw, Senior pensioenadviseur bij ABAB

Overgangsregime Wet toekomst pensioenen

Voor bestaande, verzekerde pensioenregelingen met een stijgende premie is het mogelijk om de bestaande regeling te behouden en door te laten lopen na 1 januari 2028. Dit geldt voor bestaande werknemers zijn die op 1 januari 2028 in dienst zijn. Voor nieuwe werknemers die voor die datum in dienst treden is het ook mogelijk om mee te gaan in de bestaande regeling. Medewerkers die vanaf 1 januari 2028 starten moet u dan wel een nieuwe pensioenregeling aanbieden. Waarbij u voldoet aan de regels uit de Wet toekomst pensioenen.

Let op: dit geldt niet voor regelingen die verplicht bij een bedrijfstakpensioenfonds lopen. Pensioenfondsen mogen geen gebruikmaken van het overgangsrecht en moeten daarom vóór 2028 de transitie hebben doorgevoerd.

De beste keuze voor uw onderneming

Als werkgever lijkt het dus het makkelijkste om alles te laten doorlopen tot 1 januari 2028 om vervolgens een nieuwe regeling voor nieuwe werknemers te starten. Maar is dat voor uw onderneming de beste strategie? Nee, bijna nooit. In veel gevallen kan dit voor uw onderneming financieel nadelig uitpakken. Zo kan wachten tot 2028 tot hogere pensioen- en compensatielasten leiden.

Bepaal uw strategie

Om te bepalen wat voor u de beste strategie is, is het belangrijk om nu al keuzes te maken. U moet goed nadenken over een aantal vragen:

– Is het gunstig om gebruik te maken van de overgangsperiode? En hoelang duurt voor uw organisatie die overgangsperiode?

– Hoe gaat u om met de regeling voor bestaande en nieuwe medewerkers? Is er een verschil?

– Met welk percentage gaat u rekenen bij een nieuwe regeling?

– Gaat u werken met een opbouwende staffel? Of biedt u een vast premiepercentage?

Het beste scenario is voor iedereen anders

Er is helaas geen handige formule voorhanden waarmee u kunt bepalen welke strategie in uw situatie het gunstigst is. Dit is afhankelijk van uw regeling, het personeelsbestand, uw pensioenambitie en de ontwikkeling van de onderneming. Deze componenten zijn per onderneming verschillend en dus ook de impact van de nieuwe wet en de strategie die daarbij past. Een onafhankelijke adviseur kan u helpen met een impactanalyse.

Waarom een impactanalyse?

Door het maken van een impactanalyse maakt u de gevolgen voor u, maar ook voor uw werknemers inzichtelijk. En deze kunnen vervolgens per werknemer verder uitgewerkt worden. Op grond van die analyse kunt u dus uw pensioenbeleid voor de toekomst bepalen. U krijgt inzicht in de reguliere pensioenpremie en de eventuele compensatiekosten. Hiermee kunt u voor uw onderneming een gedegen en onderbouwde keuze maken hoe u met de Wtp wilt en kunt omgaan.

Let op: een wijziging van de toezegging moet u aan uw werknemers voorleggen. Als u een ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) heeft, moet u deze op tijd in het proces betrekken.

 

 


Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses  en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.

Meer informatie over onze partners >>

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement