De Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel gaan komende zomer na elkaar in onderhoud vanaf 9 juni tot en met 1 september. Dit zal grote hinder opleveren voor weggebruikers, die helaas niet is te voorkomen. Om de gevolgen van die hinder voor jou zoveel mogelijk te beperken, is het nu vooral belangrijk om de juiste informatie te ontvangen, zodat je hier rekening mee kunt houden. We brengen je daarom graag op de hoogte van de verkeershinder die je kunt ervaren aankomende zomer.
Het bewegende deel van de Haringvlietbrug moet worden vervangen. Dit is een groot wegdeel dat volledig verwijderd en opnieuw geplaatst moet worden. De levensduur van de huidige brug is verstreken, waardoor gevaarlijke situaties of instorting kunnen plaatsvinden als deze niet wordt vervangen. Ook de Heinenoordtunnel moet worden gerenoveerd. De veiligheid in de tunnels wordt verbeterd en er worden softwarematige aanpassingen gedaan. Daarnaast zal in dezelfde periode de N59 in de provincie Zeeland veiliger gemaakt worden, door de vangrails te vervangen.
VNO-NCW Brabant Zeeland heeft de afgelopen jaren gelobbyd om in ieder geval de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug niet gelijktijdig af te sluiten. Ondanks deze geslaagde lobby zal de hinder groot zijn. De noord-zuidverbinding is alleen bereikbaar via de Damroute (N57) en via de A16, de Moerdijkbrug. Nu al zijn beide trajecten dagelijks vol en staan er de nodige files. De vertragingen op deze trajecten zullen tijdens de afsluitingen verder toenemen. Houdt rekening met zeker een uur vertraging.
Afbeelding 1 – Hinder buiten de vakantieperiode tijdens de ochtendspits.
Afbeelding 2 – Hinder buiten de vakantieperiode tijdens de avondspits.
Afbeelding 3 – Omleidingsroutes gedurende afsluiting Heinenoordtunnel en N59.
Klik op de afbeeldingen voor groot formaat.
De afbeelding hiernaast biedt een totaaloverzicht van de afsluitingen van zowel de Haringvlietbrug als de Heinenoordtunnel in 2023. Onze oproep is om deze afsluitingen in de (werk)agenda van het personeel te zetten.
Klik hier voor de werkagenda op groot formaat.
Je zult als ondernemer hinder ondervinden van deze afsluiting. Desalniettemin hebben we een paar mogelijke tips om de file te vermijden.
Rijkswaterstaat heeft een toolkit gemaakt met daarin allerlei kaarten, documenten en informatie, ook in andere talen.
Hier vind je de toolkit.
Het kan zijn dat je omzetschade ondervindt door de vervangings- en renovatieopgave. Het is mogelijk om een vergoeding te krijgen onder bepaalde voorwaarden, een link hiervoor vind je hier: In gesprekken met Rijkswaterstaat hebben we gevraagd om extra middelen voor omzetschade beschikbaar te stellen en onder soepelere voorwaarden. Dit is helaas niet gehonoreerd.
VNO-NCW Brabant Zeeland begrijpt dat de tijdelijke afsluiting van de Haringvlietbrug, Heinenoordtunnel en N59 tot overlast zullen leiden. Wij zijn nadrukkelijk in gesprek met overheden om in de toekomst communicatie, afstemming en stremming beter af te stemmen en de hinder tot het minimum te beperken. Tegelijkertijd is de renovatie- en vervangingsopgave vooral noodzakelijk voor de toekomstige doorstroom en veiligheid van ons allemaal. Ondanks dat de hinder flink zal zijn, duurt het slechts enkele maanden.
Hopelijk heb je een beter beeld van de hinder die staat te gebeuren. Bij eventuele vragen kun je contact op nemen met derksen@vnoncwbrabantzeeland.nl.
Extra informatie vind je op de website van Rijkswaterstaat.
Heb je vragen? Stuur dan een mail naar derksen@vnoncwbrabantzeeland.nl.