Gemotiveerde medewerkers zijn de sleutel voor het succes van jouw organisatie. En ook jij als werkgever wil dat je personeel met plezier naar het werk gaat. Maar hoe motiveer je je medewerkers nou? Het antwoord: beloon hen.
Volgens Dr. Marius Rietdijk, docent aan de VU, is er maar één middel waarmee je positief en effectief het gedrag van mensen kunt veranderen: met complimenten. Volgens zijn theorie kan iedere Nederlandse organisatie haar winstgevendheid zelfs verdubbelen als zij uit zou gaan van beloning en complimenten. Goed gedrag moet beloond worden.
Wat verstaan we nou eigenlijk onder belonen? Belonen gaat om het benadrukken van het goede werk van medewerkers. Aandacht geven op het moment dat een medewerker ‘goed gedrag’ vertoont. Dat kan dus ook in woorden. Met een waardering zeg je eigenlijk dat deze medewerker goed bezig is en vooral zo door moet gaan. “Maar waarom nou juist focussen op medewerkers die het goed doen? Je kan toch beter de rotte appels uit de mand halen?” Ik hoor het je denken. Het fijne van belonen is juist dat je je richt op het positieve. Daarmee roep je bij andere mensen ook positieve gevoelens op. Mensen worden er blij van en willen het graag doorgeven. Je kent de uitspraak: een goed voorbeeld doet volgen. De kans is groot dat andere medewerkers door deze aanpak ook beter gaan presteren. Want tenslotte wil toch iedereen beloond worden voor het goede werk dat hij/zij oplevert?
Om even terug te komen op het onderzoek van Dr. Marius Rietdijk: Hij geeft in zijn onderzoek een perfect voorbeeld: Een vriend van hem had een parkiet die bijna niet bewoog. Hij leende deze parkiet om de beloning-theorie op toe te passen. Heel af en toe bewoog de parkiet. Het perfecte moment om de theorie toe te passen: belonen. Maar hoe? Rietdijk ging hard roepen en kloppen op tafel: ‘Goed gedaan!’ De parkiet zag niet meteen een verband tussen het gedrag van Rietdijk en hemzelf, maar hoe vaker ze het ‘spelletje’ speelden, hoe meer hij het doorkreeg. En beetje bij beetje ging hij zich gedragen zoals Rietdijk wilde. Op een gegeven moment ging Rietveld pas belonen na twee of drie keer. De parkiet werd steeds enthousiaster. Zo enthousiast dat hij als een dolle door zijn kooi vloog en het bijna gevaarlijk werd. Vanaf dat moment moest Rietveld zijn rustige gedrag weer gaan belonen. En eigenlijk werkt het zo dus ook in het bedrijfsleven: Slechte gewoontes negeren en goede belonen, dat is de beste combinatie.
Wanneer het gaat over beloningen denken we al snel aan geld of een andere materiële beloning. Maar helaas kan niet iedere manager zijn/haar medewerkers steeds maar een bonus geven als hij/zij goed werk verricht. Geldelijke beloningen zijn zelfs een van de eerste dingen waar een bedrijf op bezuinigt. Gelukkig kan je je medewerkers ook een immateriële beloning geven. Uit verschillende onderzoeken blijkt zelfs dat een immateriële beloning vaak beter werkt dan een materiële beloning. Ieder mens heeft behoefte aan erkenning en waardering. Een beetje creativiteit kan al genoeg zijn, maar omdat niet iedereen over deze eigenschap bezit, helpen wij je een handje. Alsjeblieft, 3 voorbeelden van makkelijke, immateriële beloningen:
En nee we bedoelen hiermee niet René Froger, Gerard Joling en Jeroen van der Boom. Wat we wel bedoelen? Bijvoorbeeld een medewerker van de maand. Wie heeft er afgelopen maand goed gepresteerd en waarom? Geef deze medewerker een podium.
Heb jij niet genoeg budget voor een bonus of loonsverhoging? Dan is een statusverhoging een goede oplossing. Geef deze persoon een andere functienaam, meer verantwoordelijkheden of een nieuwe titel. Het is wel belangrijk om te weten waarmee je je medewerkers blij maakt. De een is heel blij als hij/zij een project mag leiden, de ander doet dit liever niet.
Wat Dr. Rietdijk deed bij de parkiet van zijn vriend: complimenten. Een paar woorden als ‘goed gedaan’ kunnen al impact maken bij de ander. Maar ook complimenten geven is erg lastig. Wij, Nederlanders, zijn namelijk al snel geneigd om hier wat van te vinden: “Wat zou ie ermee bedoelen? Wat een slijmbal…”. Terwijl we dit bij het krijgen van kritiek vaak niet denken. Een paar korte tips voor een goed compliment:
Deze blog is geschreven door onze kennispartner Treams