Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Ik denk aan verkopen: Wat zijn de eerste stappen? | Newtone

Het verkopen van uw onderneming is een van de meest ingrijpende beslissingen die u als ondernemer kunt nemen. Het proces gaat gepaard met zakelijke complexiteit maar vooral ook met emoties. In deze blog nemen we u mee door de te nemen stappen, zodat u gaandeweg de juiste beslissingen kunt nemen.

Bij het overwegen van de verkoop van uw bedrijf spelen emoties een grote rol. Voor veel ondernemers is hun bedrijf meer dan een bron van inkomsten; het is hun levenswerk sommigen noemen het zelfs “hun kindje”. Deze emotionele verbondenheid kan leiden tot twijfels en onzekerheid gedurende alle fases van het proces. Het is daarom belangrijk dat u zich door een ervaren partner laat begeleiden.

Periodiek waarderen en waardecreatie

Voordat u aan de slag gaat met de verkoop is het van belang dat u inzicht in de waarde krijgt van uw bedrijf. Een periodieke waardering geeft een goed beeld van de (ontwikkeling van) verkoopwaarde. Het biedt daarnaast kansen om aan de slag te gaan met waardecreatie. De waardebepaling geeft namelijk inzicht in de value drivers, die u kunt afzetten tegen de markt.

Benieuwd hoe u aan de slag gaat met het verkoopklaar maken van uw onderneming? Lees onze 9 tips voor het verkoopklaar maken van uw onderneming!

Stappenplan voor verkoop: Waar begint het?

Wanneer u besluit om te verkopen, is het cruciaal om gestructureerd en strategisch te werk te gaan. Doorloop elke fase van het verkoopproces met een zorgvuldig opgesteld plan:

  1. Adviseur inschakelen: Het is belangrijk om een adviseur te kiezen bij wie u zich goed voelt en die professioneel en deskundig is. Met hem of haar bespreekt u de huidige stand van zaken en uw wensen en behoeften. U bepaalt samen met de adviseur de tijdsplanning.
  2. Doelstellingen bepalen: Samen met uw adviseur stelt u wat u wilt bereiken met de verkoop van uw bedrijf. Hoe kunt u er bijvoorbeeld voor een maximale opbrengst voor u als verkoper zorgen, zonder dat de continuïteit van uw onderneming na transactie daar de nadelen van ondervindt? Daarnaast leeft u misschien met vragen zoals: ‘Wat zijn de gevolgen voor mijn personeel?’ en ‘Hoe gaat een koper mijn onderneming verder leiden en wat heeft dit voor impact op de bedrijfscultuur?’. Door uw doelen helder te definiëren, zorgt u ervoor dat de uiteindelijke koper goed aansluit bij uw waarden.
  3. Voorbereiding: Een goede voorbereiding is essentieel voor een soepel proces. U geeft de adviseur toelichting over uw bedrijf zodat wij dit gedurende het proces optimaal over kunnen brengen naar partijen. Wij geven aan welke informatie essentieel is in dit stadium en verwerken dit naar gangbare (en geanonimiseerde) documenten om te delen met geïnteresseerde partijen.

De aanpak: Van teaser tot closing

Uw adviseur navigeert u door elke fase van het verkoopproces, van de eerste strategische verkenningen tot de uiteindelijke transactieafronding. Globaal kan het transactieproces in de volgende fasen worden onderverdeeld:

  1. Kennismakingsgesprekken: Tijdens meerdere gesprekken bekijkt de adviseur uw wensen en behoeften. Daarnaast brengen we uw organisatie in gedegen in kaart.
  2. Teaser: Uw adviseur presenteert uw bedrijf op anonieme basis aan potentiële kopers.
  3. Geheimhoudingsovereenkomst (NDA): Vertrouwelijkheid is cruciaal; uw adviseur zorgt ervoor dat alle partijen een geheimhoudingsovereenkomst ondertekenen.
  4. Informatiememorandum (IM): Uw adviseur stelt samen met u een gedetailleerd informatiememorandum op om serieuze kopers te informeren.
  5. Marktonderzoek en longlist: Na een gedegen marktonderzoek presenteert uw adviseur een longlist. Uw inspraak hierin is essentieel. Samen met uw adviseur maakt u vervolgens een shortlist van te benaderen partijen.
  6. Onderhandelingen: We begeleiden u tijdens de onderhandelingen met geïnteresseerde partijen.
  7. Niet-bindend bod (NBO): De adviseur helpt u bij het beoordelen en interpreteren van biedingen en het kiezen van de beste optie.
  8. Intentieverklaring (LOI): Na het accepteren van de NBO stelt de adviseur de intentieverklaring op, waarin de afspraken en voorwaarden worden vastgelegd.
  9. Due Diligence (DD): Uw adviseur begeleidt u door het due diligence-onderzoek van de koper. Dit wordt vaak door ondernemers als impactvol ervaren. De adviseur zorgt ervoor dat dit proces soepel verloopt.
  10. Koopovereenkomst (SPA): Uw adviseur helpt u bij het beoordelen en onderhandelen over de definitieve koopovereenkomst.
  11. Closing: Uw adviseur zorgt ervoor dat alles volgens plan verloopt en onderhoudt nauw contact met de notaris. Zodat u met een gerust hart alle stukken kunt tekenen.

Conclusie

Het besluit om uw bedrijf te verkopen kan een van de belangrijkste keuzes zijn die u als ondernemer zult maken. Dit proces is zowel een zakelijke als een emotionele uitdaging. Kies daarom een adviseur die niet alleen de expertise bezit die u nodig hebt, maar ook de persoonlijke begeleiding biedt die dit proces vereist. De juiste partner kan het verschil maken tussen een gewone verkoop en een succesverhaal.

 


Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses  en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.

Meer informatie over onze partners >>

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement