Op een locatie die toepasselijkerwijs nog in de steigers staat, organiseerden VNO-NCW Co-creatie en VNO-NCW Brabant Zeeland afgelopen dinsdag de bijeenkomst ‘Werklandschappen van de Toekomst’. Business Centre Treeport in Zundert bleek de perfecte plek voor het thema van de middag: het vergroenen en verduurzamen van bedrijventerreinen. Waarom? Omdat het terrein zelf volop deze transitie doormaakt en daarbij daad bij woord voegt door op opzienbarende wijze het voortouw te nemen.
Rob Bogman van VNO-NCW Co-creatie opende de bijeenkomst en benoemde meteen één van de huidige pijnpunten. “Bedrijven hebben moeite om op bedrijventerreinen samen te werken, terwijl ze juist veel winst kunnen halen uit gedeelde inzet. Ruimte is schaars, en nieuwe bedrijventerreinen worden zelden uitgegeven. We moeten onze koppen bij elkaar steken om de beschikbare ruimte optimaal te benutten.” Bogman wees op de kansen die samenwerking biedt voor vergroening en verduurzaming van terreinen, die momenteel onder druk staan door hoge ruimteclaims en milieueisen.
Vervolgens nam Daphne Teeling, bestuurslid van het programma Werklandschappen van de Toekomst en vertegenwoordiger van IVN Natuureducatie, het woord. Zij vertelde over de ambitie om met het programma binnen tien jaar een derde van de bedrijventerreinen in Nederland om te vormen naar groene en gezonde werklandschappen. Dat is mede mogelijk is door de komst van een pot met Groeifonds-middelen, beschikbaar voor de benodigde investeringen op bedrijventerreinen.. Al met al gaat het om meer dan duizend terreinen.
Daarna was het de beurt aan Robbert Snep, senior onderzoeker Groene Steden bij Wageningen Universiteit. Met zijn kennis en kunde maakte hij vergroenen van bedrijventerreinen concreet door praktijkvoorbeelden uit Nederland en daarbuiten te delen. Hij wees ook op de terughoudende houding van bedrijven. Uit onwil? “Nee, zeker niet. Het is deels angst voor het onbekende. En natuurlijk het kostenplaatje. Maar als we dat uitwerken, zien we dat die zorgen als sneeuw voor de zon verdwijnen en bedrijven wél de stap durven te zetten. Het wachten is vooral op leiders die het voortouw nemen.”
En daarbij ook op (succesvolle) voorbeelden. En ook die heeft de onderzoeker in petto. Een foto van een terrein dat er niet heel aantrekkelijk uitziet, misschien zelfs kansloos voor een make-over (rechtsboven). Snep laat met de afbeelding hiernaast zien dat er wel degelijk wat van te maken is, ook al lijkt de opgave nog zo kansloos (rechtsonder).
En het mooie is: pionier hoeven we niet te zijn, vertelde Snep. Hij besprak enkele mooie casussen, zoals de Heineken Brouwerij in Zoeterwoude en een voorbeeld uit Japan, waar bedrijven al sinds jaar en dag inzetten op vergroening. “Sony heeft complete bedrijfsbossen, en dat al sinds 1972! Zij vinden dat ze de verplichting hebben om bij te dragen aan de ecologie als geheel. Die intrinsieke motivatie helpt. En bovendien leidt het tot meer betrokken medewerkers!”
Dat ruimte voor groen en water maken ook hier kan, lieten gastheren Remco van Dessel en Peter Berben van Business Centre Treeport zien tijdens een rondleiding. Van de met zonnepanelen bedekte daken op het terrein – ingericht voor collectief verbruik – tot grote waterbuffers (met drijvende zonnepanelen) en volop ruimte voor groen (ook op eigen terrein van bedrijven): aan alles is gedacht. Op Treeport is bovendien voorgesorteerd op oplossingen voor waterzuivering en is er nagedacht over (digitale) monitoring en biodiversiteit, waarmee het laat zien hoe een bedrijventerrein niet alleen functioneel, maar ook milieuvriendelijk en toekomstbestendig kan zijn.
In die rondleiding lag eigenlijk ook de belangrijkste boodschap: het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Wat telt, is samenwerken en in contact komen met de juiste mensen.
Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Geri Wijnen, opgavemanager bij VNO-NCW Co-creatie, via g.wijnen@samenmeerrealiseren.nl, of kijk even op de site.