Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Succesvolle ondernemerslobby uitgelegd: verkeersbesluit zero-emissiezone Tilburg aangepast

Een succesvolle lobby, daar worden onze leden en dus wijzelf blij van. En het draagt bij aan een sterker ondernemersklimaat. Maar veel mensen vragen zich af: hoe gaat zo’n proces nou in zijn werk? Daarom geven we een voorbeeld. Onlangs besloot de gemeente Tilburg een reeds genomen verkeersbesluit voor zero-emissiezone in die stad te wijzigen. Een mooi voorbeeld van een succesvolle lobby van onder meer VNO-NCW Brabant Zeeland.

In het oorspronkelijke plan zouden naast de huidige milieuzone ook de wijken Armhoef, Jeruzalem en een deel van de Ringbaan-Oost worden opgenomen. Met grote gevolgen voor de bedrijven gelegen op de bedrijventerreinen Kanaalzone en Loven, bijvoorbeeld qua bevoorrading. Bovendien kostte dit plan extra kilometers omdat bedrijven om moeten rijden als zij niet voldoen aan de eisen van de zero-emissiezone. Dit zorgt voor een mindere concurrentiepositie voor de bedrijven op deze terreinen.

Donderslag bij heldere hemel

Reden voor VNO-NCW Brabant Zeeland om samen met BORT een zienswijze (een formele reactie op een plan of besluit dat de overheid wil nemen) in te dienen. Aan de slag gingen BORT-secretaris Ruud Pulles en belangenbehartiger van VNO-NCW Brabant Zeeland, Paul Teeuwen. Veel ondernemers zijn gebaat bij deze beslissing, dus beide heren zijn blij met het resultaat en leggen uit hoe dit tot stand kwam. “Tijdens een bijeenkomst in maart werd duidelijk dat de zone uitgebreid zou worden met een deel van de Ringbaan-Oost,” herinnert Ruud zich. “Dit kwam als een donderslag bij heldere hemel voor ons, omdat in eerste instantie de zone op een klein gebied betrekking had. Zo’n beslissing zou enorm veel impact hebben op het bedrijfsleven.”

Samenwerking overheid en bedrijfsleven

De zones passen in de trend van overheden om samen met het bedrijfsleven te werken aan verduurzaming van de logistieke sector. VNO-NCW Brabant Zeeland snapt dat zero-emissiezones erg waardevol zijn. Ze verbeteren luchtkwaliteit en leefbaarheid in (binnen)steden. Het bedrijfsleven draagt hier graag aan bij, mede door investeringen in elektrificatie van het wagenpark en laadinfrastructuur. Alleen moet dat wel tegen de juiste voorwaarden zijn. “Op papier lijken dit soort plannen mooi, alleen is het complex om ze in de praktijk uit te voeren,” stelt Ruud. Paul is het hiermee eens. “Er is sprake van netcongestie in Tilburg, waardoor bedrijven lastig of helemaal geen netaansluiting krijgen. Daardoor kan er beperkt laadinfrastructuur worden aangelegd. Bovendien is onduidelijk waar en onder welke voorwaarden ondernemers vrijstelling en/of ontheffingen kunnen aanvragen.”

Moment om in actie te komen

Volgens Paul begrijpt VNO-NCW Brabant Zeeland de komst van zero-emissiezones en bereidt het bedrijfsleven zich hierop voor. “Alleen willen wij dat het op een realistische manier wordt ingevoerd. Betere luchtkwaliteit in binnensteden en schonere logistiek zijn het doel.” Ruud wist dat er voor hem werk aan de winkel was. “Als secretaris van BORT, die de belangen behartigt voor het Tilburgse bedrijfsleven, was dit voor mij het moment om in actie te komen. Samen met Paul haalden we input op bij ondernemers in de regio en stelden we een zienswijze op namens BORT en VNO-NCW Brabant Zeeland.” Een uitnodiging voor een gesprek volgde tussen wethouder Rik Grashoff en een beleidsmedewerker vanuit de gemeente, terwijl Marc Heuvelmans, Dennis Geijs en ik namens VNO-NCW Brabant Zeeland en BORT aanschoven.”

Goed gevoel

Dat werd een fijn gesprek. “Het viel me op dat er gelijk veel aandacht was voor onze zorgen over de praktische haalbaarheid. Wij als BORT en VNO-NCW Brabant Zeeland gaven eerder aan dat we niet tegen een zero-emissiezone waren, maar dat het nog wel gefinetuned kon worden,” vertelt Ruud. “We deelden onze zorgen en ik had het gevoel dat wij oprecht werden gehoord. Grashoff gaf continu aan mee te denken. We merkten dat de gemeente onze zorgen serieus nam en dat ze wilden meewerken aan een goede samenwerking tussen bedrijfsleven en overheid. We vertrokken naderhand dan ook met een goed gevoel.”

Tilburg loopt voorop

Na alle inspanningen wordt dat goede gevoel beloond: de zero-emissiezone blijft beperkt tot het gebied binnen de ringbanen zoals eerder afgesproken. En daar zouden andere steden nog wel eens profijt van kunnen hebben. Behalve in Tilburg voeren ook Eindhoven (één januari) en Den Bosch (één maart) vanaf 2025 zero-emissiezones in. Dat Tilburg voorloopt met een oplossing waar ondernemend Tilburg zich in kan vinden, kan zijn vruchten afwerpen, legt Paul uit. “De situatie uit Tilburg laat zien dat wij continu met gemeenten schakelen over keuzes die ze maken en het beleid dat ze voeren. Het voorbeeld uit Tilburg maakt onze achterban ook in andere steden duidelijk hoe wij de belangen op lokaal niveau vertegenwoordigen. Wij snappen echter ook dat de gemeente beleid moet maken en zoeken naar de meest werkbare situatie voor de maatschappij en regio.”

Uiteindelijk ligt er een oplossing op tafel waarmee met name het bedrijfsleven heel erg blij is, benadrukt Ruud nogmaals. “Wij zijn erg blij met het resultaat dat de omvang van de zero-emissiezone gewijzigd is vastgesteld. Dit is een mooi praktijkvoorbeeld waarin er evenwicht is gevonden tussen ondernemersbelangen en maatschappelijke wensen.”

Vragen of meer informatie?

Neem dan contact op met:

VNO-NCW Brabant Zeeland: Paul Teeuwen, belangenbehartiger infrastructuur en ruimte, via teeuwen@vnoncwbrabantzeeland.nl
Bedrijven Overleg Regio Tilburg (BORT): Ruud Pulles, secretaris, via bort@vnoncwbrabantzeeland.nl

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement