De roep dat de overheid meer moet doen om technologiebedrijven als ASML en NXP voor Nederland te behouden, lijkt te zijn gehoord. In de regio Eindhoven wordt komende jaren flink geïnvesteerd in woningen, snelwegen en onderwijs. Donderdag wordt erover gesproken in de ministerraad, vanmorgen werd voorzitter Eric van Schagen bij het NOS Radio 1 Journaal geïnterviewd over deze plannen.
Hieronder is het hele interview uitgeschreven. Het is ook terug te luisteren via deze link vanaf 3:06:00.
Wat vindt u van de plannen?
“Ik ben er erg blij mee. Ik vind het een verstandig en ook moedig besluit van het demissionaire kabinet.”
Waarom moedig?
“Omdat ze demissionair zijn, en toch zoiets durven te doen wat ook echt in het landsbelang is. Maar je moet zo’n besluit wel durven nemen in deze periode.”
Weet u wat er precies gaat gebeuren?
“De details van de plannen heb ik nog niet gezien. Ik weet wel wat wij gevraagd hebben. En dat zijn vooral investeringen in woningen en infrastructuur, in onderwijs en ook in zorg. Dus alles wat groei moet faciliteren. Dat is bij elkaar opgeteld inderdaad 7 á 8 miljard euro. Het is heel noodzakelijk om dat te gaan uitvoeren. De uitdaging is nog heel groot om met dat geld tot uitvoering van die plannen te komen.”
Want het doel is dat je meer mensen kunt herbergen in de regio Eindhoven?
“Ja, we moeten hier verdichten en de kwaliteit van leven goed houden. We hebben de projectie dat we de komende jaren 100.000 extra arbeidsplaatsen nodig hebben om niet alleen ASML, VDL en Philips te bemensen, maar ook andere mooie, grote bedrijven zoals Thermo Fisher en Vanderlande, die hier ook zitten. Er zijn 100.000 extra arbeidsplaatsen te verwachten. Dat is een enorme kans, niet alleen voor de regio, maar voor heel Nederland. En daar zijn faciliteiten voor nodig. Het verkeer loopt vast, mensen moeten naar school, hebben zorg nodig. Dat moet je waarmaken terwijl je de kwaliteit van leven voor de mensen hier behoudt. Dat vergt investeringen.”
Is het überhaupt te doen, 100.000 mensen in relatief korte tijd? En wat er nodig is, dat heeft wel een aantal jaar nodig.
“Die plannen zijn gemaakt en het geld is één. Maar het is ook een hele opgave om al die plannen tot uitvoering te brengen. En ik denk dat het te doen is. Sommige dingen zijn wel heel erg nijpend, als je bijvoorbeeld kijkt naar de infrastructuur. Dat kost tijd om dat te bouwen. Dat geldt ook voor de stroomvoorziening. Dus er zijn nog wel wat uitdagingen. Maar dat dit budget nu beschikbaar is, is natuurlijk een hele belangrijke stap. Maar het is een hele opgave.”
En als u het heeft over de infrastructuur, waar denkt u dan aan?
Openbaar vervoer, wat hier duidelijk nog onder de maat is. Heel veel mensen zijn nog steeds gedwongen om met de auto naar het werk te gaan. Investeringen in het openbaar vervoer zijn ook echt nodig om de wegeninfrastructuur niet verder te belasten, want je hebt hier ook veel doorvoer.
Waar denkt u aan, bij openbaar vervoer?
De combinatie van treinen en bussen. De tram zie ik niet als een vervoermiddel dat in deze tijd nog moet worden gerealiseerd. Het gaat ook om de spoorweginfrastructuur, de hogesnelheidsverbindingen met andere landen en het lokale busvervoer wat sterk verbeterd moet worden.
Maar is er ruimte om al die extra sporen aan te leggen?
Dat kan hopelijk gewoon langs de bestaande spoorlijnen. Het gaat vooral om stations en de knooppunten. Het is niet zo dat we ineens een nieuwe spoorlijn moeten aanleggen. We moeten vooral bestaande infrastructuur verbeteren. De belasting voor de omgeving zou dus mee moeten vallen. De plannen zijn om hier de zaak te verdichten, wat hier ook nog heel goed mogelijk is. Het is niet de bedoeling nog allerlei land te gaan opeisen.
Zijn er mensen in de regio Eindhoven die hier hun vraagtekens bij zetten?
Er is natuurlijk een discussie gaande of we de groei niet juist moeten remmen en meer bij het oude moeten laten. Ik ben er van overtuigd dat dat niet de juiste ontwikkeling is. Ik heb ook het gevoel dat jonge mensen, die hier hun ontwikkeling door willen maken, dat die helemaal niet op die lijn zitten. Je ziet wel dat de mensen van deze tijd wat meer in een stadse omgeving willen wonen en ook een goede natuur ernaast willen hebben. Het gaat om het evenwicht. Degene die die verandering niet willen, onderschatten wat het uiteindelijk betekent als we hier naar stilstand gaan. Ik denk dat het juist heel goed is voor deze omgeving en voor Nederland dat we deze groeikans gaan benutten.
Er zijn dus plannen genoeg en er komt geld in. Denkt u dat het allemaal genoeg en op tijd genoeg is om bedrijven als ASML en NXP in Nederland te houden?
Daar beslissen zij zelf over, maar ik denk dat dit een hele goede stap in de juiste richting is. Nu vanuit de overheid wordt gezegd: wij gaan helpen en komen concreet over de brug, dat we het voor die bedrijven veel beter mogelijk maken. Aangezien zij dit gevraagd hebben, zijn zij het ook wel een beetje verschuldigd om nu ook ‘b’ te zeggen. We moeten het samen oplossen, maar dat er respons is gekomen, geeft een grote kans dat die bedrijven hier blijven.
Neem dan contact op met Tijmen Bergen, manager communicatie, via bergen@vnoncwbrabantzeeland.nl