Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Effectieve strategieën voor het managen van Gen Z

Generatie Z is een steeds groter wordende groep op de arbeidsmarkt en brengt een nieuwe set aan verwachtingen en gewoontes mee naar de werkplek. In 2030 vertegenwoordigt deze generatie circa een derde van de beroepsbevolking. Daarom is het belangrijk dat managers nu de tijd nemen om te begrijpen hoe ze het beste met deze generatie kunnen samenwerken.

Wie is Gen Z?

Gen Z is de generatie die is geboren tussen 1997 en 2012 en is opgegroeid in het digitale tijdperk. Het is de eerste generatie die is opgegroeid samen met de opkomst van social media en smartphones.

Hun vroege blootstelling aan connectiviteit en mogelijkheden die moderne technologie biedt, zorgt ervoor dat zij al vroeg ondernemend zijn. Recente onderzoeken tonen zelfs aan dat:

  • 48% van Gen Z heeft tal van bijbaantjes
  • Bijna twee derde van de Amerikanen van Gen Z een eigen bedrijf is begonnen of van plan is dat te gaan doen.

Inclusiviteit

Deze generatie is ook de meest diverse en inclusieve generatie tot nu toe met leden van verschillende raciale, etnische en sociaaleconomische achtergronden.  En dat betekent dat het belangrijk is om iedereen als individu te behandelen en niet aan te nemen of te managen op basis van algemene uitspraken over welke generatiegroep dan ook.

Als groep hebben Gen Z’ers de neiging om verschillende identiteiten te accepteren, inclusiviteit en gelijkheid te waarderen en zijn ze sterk beïnvloed door (en nemen ze vaak deel aan) de huidige sociale en politieke bewegingen.

Mentale gezondheid

Over het algemeen leggen de mensen van Gen Z meer nadruk op mentale gezondheid en zelfzorg dan vorige generaties, zijn ze milieubewust, werken ze graag onafhankelijk en op hun eigen voorwaarden, hechten ze waarde aan flexibiliteit in hun professionele leven en centreren ze mentale gezondheid en zelfzorg in hun leven.

Wat betekent dit voor managers van Gen Z?

De kenmerken van Gen Z zijn niet per se nieuw en gelden uiteraard niet alleen voor deze generatie. Maar het is wel belangrijk om bewust te zijn van deze verandering om een fijne werkplek en goede samenwerking te bevorderen.

5 effectieve strategieën voor het managen van Gen Z

Om de nieuwste generatie werknemers aan te trekken en te behouden, moet je weten wat hen drijft. Deze 5 strategieën helpen je bij het aantrekken en behouden van Gen Z:

1. Gen Z wil eigenaarschap over hun carrière

Gen Z is een bijzonder ondernemende generatie en velen van hen zijn op zoek naar werk dat groei biedt.

Opgegroeid tijdens de Grote Recessie en de oudste leden die tijdens de COVID-19 pandemie aan het werk gingen, is Gen Z over het algemeen pragmatisch over werk en bezorgd over baanzekerheid. Velen willen een breed scala aan ervaring en vaardigheden om beter verkoopbaar te zijn, wat hen kan helpen te slagen in een snel veranderend beroepslandschap.

Tip voor managers: Bied uw werknemers bijscholings- en omscholingsmogelijkheden als u dat kunt. Dit laat zien dat uw organisatie investeert in de professionele groei en stabiliteit van uw werknemers en daarom is de kans groter dat u ze zult behouden.

2. Waardeafstemming is belangrijk

Gen Z wordt gezien als een meer sociaal bewuste generatie en velen willen werken voor bedrijven en teams die een positieve impact hebben op de maatschappij.

Gen Z is bijvoorbeeld de meest diverse generatie in de Amerikaanse geschiedenis en is opgegroeid in een tijd waarin sociale kwesties op de voorgrond staan. Daarom willen leden van Gen Z werken in omgevingen die de diversiteit van de samenleving weerspiegelen, inclusief alle identiteiten en achtergronden zijn, en zich inzetten voor gelijkheid.

Veel leden van Gen Z maken zich ook zorgen over klimaatverandering en zijn milieubewust. Ze nemen vaker deel aan afval verminderende activiteiten zoals recycling en willen dat hun bedrijven hetzelfde doen.

Velen willen dat hun werkgever zich bewust is van hun ecologische voetafdruk en actie onderneemt om die te verkleinen. Sommigen zullen hun arbeidsbeslissingen zelfs op deze factoren baseren.

Tip voor managers: Identificeer aandachtsgebieden op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) en stel concrete doelen voor uw personeel. Overweeg mogelijkheden te bieden om een positieve impact te hebben op het werk. Dit kan door middel van vrijwilligersprogramma’s, duurzaamheids- of gemeenschapsinitiatieven en deelname aan DEI-programma’s of workshops.

Wilt meer inzicht in de diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie binnen uw organisatie? Dat kan met onze DEIB-quickscan.

3. Voorkeur voor de nieuwste technologie

Door hun digitale opvoeding is Gen Z erg betrokken bij technologie en hebben zij hier hogere verwachtingen van. Velen willen toegang tot de nieuwste technologie en tools op de werkplek. Sommigen voelen zich dan ook gefrustreerd wanneer systemen of processen in hun ogen verouderd zijn of hun workflow belemmeren.

Tip voor managers: Is het zinvol voor uw bedrijf om de nieuwste software, apparaten en platforms te gebruiken? Voor sommige bedrijfstakken zal het geen topprioriteit zijn, maar voor andere is aanpassing aan de snelheid van de technologie de sleutel tot succes. Dat reactievermogen kan uw Gen Z-werknemers aanspreken – en kan helpen om ze te behouden als ze het gevoel hebben dat ze gehoord worden en op het werk voorop lopen.

4. Mentale gezondheid is een prioriteit

Gen Z rapporteert hoge percentages geestelijke gezondheidsproblemen. Oudere generaties zoals generatie X en babyboomers rapporteerden lagere cijfers.

Hoewel de resultaten van Gen Z te wijten kunnen zijn aan de destigmatisering van het praten over mentale gezondheidsproblemen en de toename van het bewustzijn over verschillende aandoeningen, is het duidelijk dat mentale gezondheid belangrijk is voor Gen Z, en ze zijn niet bang om hun gevoelens te uiten.

Tip voor managers: Het bevorderen van een welzijnscultuur is belangrijk voor elke generatie. Kijk hoe je gezonde gewoonten kunt promoten, wellnessprogramma’s kunt aanbieden en je werknemers kunt aanmoedigen om goed voor zichzelf te zorgen, zowel lichamelijk als mentaal. En, als je je daar goed bij voelt, deel dan misschien je eigen ervaringen met gezondheid en welzijn op persoonlijk vlak en op het werk.

5. Ze willen balans tussen werk en privé

Steeds meer werknemers zetten de balans tussen werk en privé bovenaan hun professionele verlanglijstje, waarbij Gen Z hier de nadruk op legt.

Het zoeken naar een balans tussen werk en privéleven impliceert niet dat je minder of met minder inspanning wilt werken, noch dat je werk en privéleven volledig gescheiden moeten worden. Voor Gen Z individuen gaat het om het zoeken naar flexibiliteit om voldoening te vinden in zowel persoonlijke als professionele sferen.

Hoe ziet zo’n balans er in de praktijk voor hen uit?

  • Vanaf het begin duidelijk zijn over verwachtingen in beleid.
  • Ondersteunen en tegemoetkomen aan persoonlijke verplichtingen, zoals familiefeesten of medische afspraken.
  • De mogelijkheid bieden om, indien mogelijk, op afstand of in een hybride schema te werken.
  • Ervoor zorgen dat er systemen zijn om noodsituaties of dringende situaties aan te pakken, zodat er minder stress ontstaat wanneer er zich onverwachte problemen voordoen.
  • Realistische werkverwachtingen opstellen en een cultuur bevorderen waarin ruimte is voor fouten en persoonlijke groei.

Tip voor managers: Laat al uw werknemers bewust weten dat hun tijd wordt gerespecteerd, ongeacht hun rol of generatie. Moedig hen aan om gedurende de dag pauzes te nemen wanneer dat nodig is, bied waar mogelijk flexibele werkregelingen en moedig open communicatie aan! Nogmaals, het is goed voor u en uw werknemers om open te zijn over verwachtingen tijdens het sollicitatieproces en naarmate ze groeien binnen uw bedrijf.

Meer informatie: Hoe manage je Generatie Z op de werkvloer?

Wilt u op de hoogte blijven en meer leren over ‘Hoe manage je Generatie Z op de werkvloer’ of over het People Manager Model waarmee u succesvol Generatie Z kunt aansturen, coachen en kan helpen met hun persoonlijke ontwikkelpad? Klik dan hier >>

Astrid van Helvoort Vragen of meer informatie?

Neem dan contact op met  Astrid van Helvoort, Director Business Development Aon.

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement