Werkgevers worden geconfronteerd met tal van onzekerheden. Inflatie, personeelstekorten en internationale conflicten zijn slechts enkele zaken waar organisaties mee te maken hebben. Het zou dus niet vreemd zijn om te denken dat het welzijn van medewerkers minder aandacht krijgt. Het tegendeel is echter waar, zo blijkt uit Aon’s 2022-2023 Global Wellbeing Survey. Bedrijven richten zich meer dan ooit op het welzijn van hun medewerkers. En werkgevers die zich echt willen onderscheiden, herijken de arbeidsvoorwaarden salaris en pensioen.
Tekst: Aon
Werkgevers die de welzijnsstrategie hebben geïntegreerd in de algemene doelstellingen laten betere bedrijfsresultaten zien. En medewerkers die zien en ervaren dat hun werkgever investeert in hun algemene welzijn zijn in bijna 70% van de gevallen minder actief op zoek naar een nieuwe baan. Investeren in het welzijn van medewerkers is voor veel bedrijven de manier om talent aan te trekken en te behouden en zodoende te werken aan een duurzame arbeidsrelatie.
Welzijn kan worden gekoppeld aan loopbaanontwikkeling, werkomgeving, autonomie, bedrijfscultuur en de manier waarop de arbeidsvoorwaarden salaris en pensioen worden inzet. Voor Aon bestaat welzijn uit vijf pijlers: fysiek, emotioneel, sociaal, loopbaan en financieel. Deze verschillende aspecten zijn integraal met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar voortdurend. In het ideale geval zijn ze allemaal in evenwicht. Raakt één element uit balans, dan treedt een negatieve kettingreactie in werking.
Veel verstoringen van het algemene welzijn worden veroorzaakt door financiële stress. Omdat er een taboe rust op praten over geld, is dit vaak niet zichtbaar. Veel werkgevers denken dat hun medewerkers financieel vitaal en veerkrachtig zijn. Het aantal loonbeslagen is dan leidend voor hun (niet altijd correcte) conclusie. Is er wel aandacht voor financiële vitaliteit, dan is de standaardaanpak meestal gericht op interventie en preventie. De focus ligt hierbij op een individu of een kleine risicogroep.
Aon daarentegen kiest voor een benadering die gericht is op alle medewerkers. Amplitie is een aanpak die het grote geheel overziet. Het heeft als motto: alles wat aandacht krijgt groeit. Kort gezegd komt het neer op het versterken van alle positieve aspecten die te maken hebben met de werkbeleving. Daarmee raakt het interessante thema’s als duurzame inzetbaarheid, bevlogenheid, vitaliteit, medewerkers ervaring, talentontwikkeling en werkgeluk. Met amplitie brengt u welzijnsinitiatieven naar een hoger plan, creëert u een organisatie waarin de mens centraal staat en bevordert u de veerkracht van uw medewerkers.
Bij aandacht voor het totaalplaatje hoort ook het kritisch bekijken van de arbeidsvoorwaarden salaris en pensioen. Als we het hebben over financiële vitaliteit, nu en later, valt hier voor alle betrokkenen veel winst te behalen. Aon raadt werkgevers aan om vanuit een integrale aanpak het financieel welzijn van hun medewerkers te bevorderen. Stimuleer uw mensen en creëer persoonlijk leiderschap door focus aan te brengen op de persoonlijke doelen. Geef ze het stuur in handen en laat ze zelf beslissen over hun financiën, zodat ze nu en straks een financieel onbezorgd leven kunnen leiden. Bedrijven die deze flexibiliteit bieden onderscheiden zich hiermee op een positieve manier op de arbeidsmarkt en zijn waanzinnig aantrekkelijke werkgevers.
Nieuwsgierig hoe u amplitie kunt toepassen en de arbeidsvoorwaarden salaris en pensioen anders in kunt zetten? Neem contact op met Astrid van Helvoort, Director Business Development Aon. Onze complete Global Wellbeing Survey kunt u hier teruglezen.