De resultaten van het Bestuurlijke Overleg MIRT liegen er niet om. Er wordt enorm geïnvesteerd in Brabant en dan vooral rondom de stedelijke gebieden. In totaal gaat het om ruim 2 miljard euro, die vooral voor de bereikbaarheid en de woningbouwopgave bestemd is. VNO-NCW Brabant Zeeland is gematigd enthousiast met de resultaten. Eindelijk wordt erkend dat Brabant onderdeel van de oplossing is, als het gaat om bereikbaarheid, economische ontwikkeling en woningbouw. Het uitvoeren van de projecten komt tegelijkertijd verder onder druk te staan door de huidige stikstofproblematieken.
VNO-NCW Brabant Zeeland is actief betrokken geweest bij de totstandkoming van de verschillende verstedelijkingsakkoorden in Brabant. Daarbij was al te verwachten dat het Rijk zou mee investeren in de bereikbaarheid van nieuwe woningbouwlocaties in Brabant. In totaal draagt het Rijk 1,3 miljard euro bij om 87.000 extra woningen te bouwen in Brabant. Het overgrote deel van deze bijdrage valt in Brainport, waar enkele Zuid-Nederlandse knelpunten samenkomen, zoals de A58 en het spoorknelpunt Eindhoven. Het Rijk investeert ruim 200 miljoen euro om zowel de A58 Tilburg-Eindhoven als spoorknelpunt Eindhoven op te lossen.
Ook in Breda (65,9 miljoen), Tilburg (64,8 miljoen) en Den Bosch (109,5 miljoen) wordt veel geld geïnvesteerd om versnelde woningbouw te faciliteren. Het geld wordt uitgegeven aan allerlei infrastructurele maatregelen om de woningen bereikbaar te maken. Het gaat daarbij veelal om OV oplossingen, fietspaden en lokale weginfarcten. Ondanks dat het Rijk wel investeert in West-Brabant West, krijgt deze nieuwe stedelijke regio geen aparte status, zoals stedelijke regio Breda-Tilburg, regio Den Bosch en Brainport dat wel hebben. Het Rijk investeert ‘slechts’ 18,1 miljoen euro in de nieuwe stedelijke regio. VNO-NCW Brabant Zeeland vindt dit jammer om dat deze regio veel potentie heeft en ten opzichte van de andere stedelijke regio’s relatief betaalbare woningbouw kan faciliteren.
Gelijktijdig met de financiering voor de bereikbaarheid van de woningbouwlocaties, meldt de Rijksoverheid dat de stikstofproblematieken verder toenemen. Alle infrastructurele projecten lopen vertraging op of komen tot nader orde stil te liggen. Dit geldt tot op heden voor de A2 Deil – Vught, de A58 Galder – Annabosch, de A58 Tilburg – Breda en de A67 Leenderheide – Geldrop. We kunnen daarom verwachten dat het nog drukker zal worden op de Brabantse wegen. Desalniettemin tracht de Rijksoverheid op de andere modaliteiten toch stappen te zetten. Zo wordt extra geïnvesteerd in truckparkinglocaties, 24/7 bediening van de sluizen aan de Maas en wordt op station Lage Zwaluwe 19,2 miljoen geïnvesteerd in het spooremplacement om 740-meter treinen te laten stationeren.
Neem dan contact op met Rik Derksen, via derksen@vnoncwbrabantzeeland.nl