21 juni 2022 – Het staat vast: de verbreding van de snelweg A50 ten noorden van Oss gaat een flinke vertraging oplopen. Dat werd deze week bekend. De oplossing voor het fileknooppunt wordt pas in 2030 verwacht. En de A50 staat niet op zich. Ook andere infraprojecten in Brabant lopen vertraging op of staan zelfs on hold. Werkgeversvereniging VNO-NCW Brabant Zeeland dringt daarom bij het Rijk aan op actie. ‘’In het samenhangende Brabantse wegennet begint alles nu echt vast te lopen’’ aldus Joep Kemkens, bestuurslid bij VNO-NCW Brabant Zeeland, refererend aan de stijgende filedruk in Brabant.
Voornaamste oorzaak van het probleem is de stikstofimpasse, maar ook stijgende grondstofprijzen vormen een rem. Dat de filedruk in Brabant toeneemt, komt niet onverwacht. De netdichtheid (het aantal meters infrastructuur per vierkante kilometer) van het Brabantse infrastructurele netwerk ligt onder het landelijk gemiddeld. Dat betekent dat er niet alleen te weinig rijbanen zijn, het ontbreekt ook aan een volledig spoorwegennet.
Rik Derksen, VNO-NCW Brabant Zeeland: ’Door uitblijvende investeringen loopt het hoofdwegennet volledig vast. Brabant dreigt langzaam maar zeker letterlijk tot stilstand te komen door de stikstofimpasse, te weinig financiële middelen en gebrek aan uitvoeringscapaciteit van uitvoeringsdiensten. Ook de economie gaat daar de komende jaren nadelige effecten van ondervinden.” De ondernemingsvereniging dringt er daarom bij het Rijk en de provincie Brabant op aan om het niet zover laten komen: “Pak de regie om alsnog snel tot uitvoering van geplande projecten komen!”, aldus Derksen.
Dat de verbreding van de A50 noodzakelijk is, blijkt wel uit de bestuurlijke afspraken die in 2019 gemaakt zijn. Tijdens het bestuurlijke overleg MIRT is destijds 103 miljoen euro gereserveerd voor een verbreding en mobiliteitsaanpak van de corridor tussen Nijmegen en Eindhoven. ‘’Terwijl de A50 Ewijk-Bankhoef ondertussen in de file top 10 staat, laat een structurele oplossing voor de corridor op zich wachten. Dit terwijl de corridor dé schakel is tussen de groeiregio’s Arnhem-Nijmegen, Oss, Meijerijstad én Brainport Eindhoven. Een versnelde aanpak is absoluut noodzakelijk om deze regio’s bereikbaar te houden”, zo sluit Kemkens af.
Vragen en/of meer informatie
Rik Derksen, belangenbehartiger infrastructuur en ruimte
derksen@vnoncwbrabantzeeland.nl
24 juni 2022 – Brabants Dagblad: Brabant slibt dicht door uitstel verbreding snelwegen (misschien dat je op de A58 nog geluk hebt)
24 juni 2022 – Omroep Brabant: Werkgeversorganisatie boos: ‘Verbreding A58 komt er waarschijnlijk nooit’