20 april jl. trok ProRail de aanbesteding voor de elektrificatie en gedeelde verbreding van de Maaslijn in. “Een doorn in het oog voor ondernemers”: aldus Martin van Collenburg van MSD Animal Health in Boxmeer en voorzitter van VNO-NCW Brabant Zeeland in Noordoost-Brabant. “De aanpak van de Maaslijn is hard nodig om de groei van de regio op peil te houden, niet alleen op bereikbaarheid, maar ook voor aantrekkelijkheid en duurzaamheid.”
Het intrekken van de aanbesteding door ProRail is wederom een tegenslag in het toch al moeizame proces van de verbreding en elektrificatie van de Maaslijn. De ondernemersvereniging roept ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op om marktpartijen (financieel) bij te staan en de risico’s voor prijsverhogingen zelf te dragen. “Als de risico’s te groot worden voor de markt moet de overheid ingrijpen om de bereikbaarheid op peil te houden”, aldus de werkgeversvoorman. “We verwachten dat de overheden ingrijpen om de continuïteit van gemaakte afspraken te waarborgen.” Daarbij doelend op de afspraken die met Arriva gemaakt zijn om in 2024 extra treinen te laten rijden tussen Venlo, Land van Cuijk en Nijmegen.
De spoorlijn is samen met de A73 de corridor in het gebied in Noordoost-Brabant. “Met de personeelstekorten die we momenteel al ervaren, speelt duurzame bereikbaarheid een belangrijke rol in keuze van (toekomstige) werknemers. “Met de personeelstekorten die we momenteel al ervaren, speelt duurzame bereikbaarheid een belangrijke rol in keuze van (toekomstige) werknemers. Op dit moment komt al een groot gedeelte van de medewerkers bij MSD met de trein en de verwachting is dat het gebruik alleen maar gaat toenemen.”
“Ook voor het MKB, het onderwijs én de gemeente van Land van Cuijk is de corridor van levensbelang” vult Wiljan Laarakkers aan. Laarakkers is, naast lid van VNO-NCW Brabant Zeeland, voorzitter van de werkgroep Infrastructuur en Ruimte binnen de Industriële Kring Land van Cuijk en Noord-Limburg. “De aanpak van de Maaslijn is daarmee een belangrijke pijler voor de verdere economische en duurzamere ontwikkeling van de regio. Hier wegen de verhoogde kosten van de spoorlijn niet tegenop.” Een robuuste oplossing van de corridor is daarom voor alle bewoners in het gebied wenselijk!