Bij het hoofdkantoor van Heijmans in Rosmalen komen het heden en verleden van de beursgenoteerde onderneming opvallend zichtbaar samen. Op het gazon staat een hip tinyhouse en in de ontvangsthal prijkt een historische wals, waarmee in vroegere tijden het wegdek werd verdicht.
Heleen Herbert (49) is de bevlogen Chief Commercial Officer van het bedrijf met 4.700 medewerkers met activiteiten in vastgoed, bouw & techniek en infra. Zij is daarnaast ook verantwoordelijk voor het HR beleid. ‘In mijn functie zoek ik aansluiting van onze strategie en organisatie bij actuele maatschappelijke vragen en ontwikkelingen. Deze hebben ook hun weerslag op ons personeelsbeleid. Want banen in de bouw veranderen steeds meer van inhoud.’ Heleen ervaart al jaren een spanning op de arbeidsmarkt. ‘Wij zoeken op allerlei niveaus medewerkers. Niet alleen knappe koppen, maar ook slimme handen. Samen met collega-bedrijven zetten we in op het werken in onze sector. Niemand is winnaar als we mensen bij elkaar wegkapen. We moeten het aantal vijvers vergroten, waaruit we kunnen vissen.’
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
‘Als iemand mij in mijn jonge jaren vroeg “wat word jij later”, dan was mijn antwoord steevast: burgemeester van Lochem’, bekent Heleen. Na de middelbare school kreeg haar carrière een andere wending. ‘Ik ben een generalist en veelvraat. De studie technische bedrijfskunde bij de Universiteit Twente bood mij de mogelijkheid om mij in de breedte te ontwikkelen.’ Tijdens haar eerste baan bij de Nederlandse Spoorwegen krijgt Heleen de ruimte om initiatieven te nemen. Ze schopt het tot directeur regio Zuid van de NS. ‘Mijn ambities liggen niet op het vlak van een functie, maar in de onderwerpen waaraan ik werk. Deze moeten er toe doen.’ Na 16 jaar NS verruilt zij vervoer voor bouw. ‘Ik werd verliefd op de manier waarop Heijmans werkt aan de gebouwde omgeving: pragmatisch vernieuwend, in verrassende samenwerkingsrelaties en altijd maatschappelijk relevant.’
‘De opgaven die wij hebben op HR-gebied, gaan verder dan het invullen van vacatures’, benadrukt Heleen. ‘We moeten onze sector aantrekkelijk maken voor jongeren’. Heijmans zet in op zichtbaarheid en campusrecruitment tijdens open dagen op het MBO, HBO en WO en is volop actief om jongeren enthousiast te maken voor de sector.
Heijmans richt zich op nieuwe doelgroepen om de instroom van medewerkers te vergroten. Diversiteit is een belangrijk onderdeel van het personeelsbeleid van de Brabantse bouwer. ‘Wij hebben het liever over het vieren van de verschillen. Een rijke schakering van medewerkers draagt immers bij aan het realiseren van de beste oplossingen’, legt Heleen uit. ‘Het vraagt wel een zorgvuldige voorbereiding en extra inspanning om nieuwe groepen aan te spreken.’ Heleen geeft een voorbeeld: ‘De woordkeuze en de beelden in een vacature die vrouwen moet aanspreken, zijn wezenlijk anders dan waar mannen op aanslaan. Daar maken we bewuste keuzes in.’
Een jaar geleden is Heijmans ook gestart met een leer- en werktraject voor 15 statushouders, die een opleiding krijgen op niveau 3. ‘Wij zetten de expertise van ervaren praktijkbegeleiders in om het vak onder de knie te krijgen. Daarnaast zijn er “maatjes” uit onze eigen organisatie opgeleid om de statushouders te helpen bij de sociale aanpassing in ons bedrijf. Veel collega’s hebben zich hier vrijwillig voor aangemeld. Daarmee werden zij belangrijke ambassadeurs voor diversiteit. Ik merk dat het mensen trots op Heijmans maakt.’
Heleen deelt als afsluiting nog een aandachtspunt op HR-gebied: “hoe gaan we iedereen gezond naar de pensioenleeftijd brengen”? ‘Binnen Heijmans stimuleren we leidinggevenden en hun medewerkers om “het goede gesprek” te voeren. Om aandacht te besteden aan de vraag wat je nodig hebt om nu én in de toekomst goed te functioneren. We bieden ook workshops aan, bijvoorbeeld tijdens de Week van de Vitaliteit. Op die manier maken we onze medewerkers bewust en alert op het gebied van voeding, werkdruk en slaapgedrag, waardoor we ze activeren om zelf keuzes te maken. Daarnaast geven we praktische tips over tillen, mogelijkheden tot omscholen en zetten we in op het gebruik van hulpmiddelen. In die zin zijn de ontwikkelingen op gebied van industrieel bouwen en bijvoorbeeld metselrobots heel interessant. Dat gaat ons werk richting de toekomst veranderen. Zo kunnen we onze medewerkers binden en perspectief bieden.’
Het SoeteLeur Nougatineschuimtaartje van Bakkerij van Keulen in Rosmalen
Het bekende én meermaals met goudbekroonde recept Het SoeteLeur Nougatineschuimtaartje is 21 jaar geleden door Bakkerij Van Keulen overgenomen van het bakkersechtpaar De Leur. Een geheim recept waar tot op de dag van vandaag niets aan is veranderd. De Leur kwam vanuit Friesland naar het zuiden en runde tot 2000 een bakkerij. Bakkerij van Keulen heeft besloten het taartje te vernoemen naar de bedenkers en oorsprong, namelijk SoeteLeur.