Het predicaat “Hofleverancier” is de eyecatcher bij de entree van het prachtige bedrijfspand van Van Delft Groep in Nieuwkuijk. Marc van Delft (54) is samen met zijn neef Ad van Delft de 4e generatie van het familiebedrijf, dat in 1895 door overgroot opa Peerke van Delft werd opgericht. Het bedrijf is totaalinstallateur en adviseert, realiseert en beheert duurzame gebouwgebonden installaties. Bij koffie en een Traktaartje vertelt Marc bevlogen over het personeelsbeleid voor de 153 medewerkers. ‘HR is niet alleen een afdeling, maar een integraal onderdeel van alle geledingen van de bedrijfsvoering, zodat in een plezierige werkomgeving gepresteerd wordt.’ Marc is trots op de ontwikkeling van de medewerkers: ‘80% van de medewerkers groeit door. In ons bedrijf óf in een partnerbedrijf, waarbij een oud-medewerker kiest voor het zelfstandig ondernemerschap.’ Van Delft Groep vindt het belangrijk dat medewerkers een gelukkig leven hebben. ‘En bij een gezond rendement mag het werkplezier ook iets kosten.’
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
Na de HTS gaat Marc aan de slag buiten het familiebedrijf. ‘Een waardevolle periode om eerst in de keuken van een ander te kijken’, motiveert Marc zijn keuze. Als hij in de zaterdagkrant een advertentie leest van Van Delft Groep, dan meldt hij zijn vader ‘dat wil ik wel doen’. Marc treedt toe tot het familiebedrijf. In de keuken van een ander bedrijf kijken, is onderdeel geworden van de bedrijfsvoering. ‘Als ondernemers worden we geconfronteerd met dezelfde vraagstukken. Veel bedrijven willen kennis delen en kiezen voor openheid’, legt Marc uit. ‘Bij de kennisuitwisseling is ook het middenkader betrokken. Zo worden bijvoorbeeld ervaringen met een ERP-pakket besproken om een voorgenomen investering te toetsen. Ook de laatste ontwikkelingen in de bouw zijn onderwerp van gesprek, zoals de prefabricage en modulaire installatiedelen en het in 3D modelleren van gebouwinstallaties.’
Over flexibiliteit heeft Marc een uitgesproken visie: ‘flexibiliteit is er niet alleen als het ons uitkomt. Voor ons is wederkerigheid een belangrijke waarde. Je bent er voor het bedrijf, maar als je thuis moet zijn, dan mag je ook die keuze maken.’ Medewerkers hebben een “flexpot” die gevuld wordt met overwerkuren en reistijd. In overleg kunnen zij de uren opnemen. Van Delft Groep biedt medewerkers een vast contract. ‘Ik geloof niet zo in detachering en het werken met uitzendkrachten. Ze staan te ver van ons bedrijf. Als het nodig is kiezen we liever voor collegiaal in- en uitlenen. De band met deze medewerkers is groter’ , licht Marc toe. Jaarlijks meet Van Delft Groep de tevredenheid onder de medewerkers. ‘De hoge cijfers verklaren de betrokkenheid van de medewerkers met ons bedrijf. Laatst kwam een oud-medewerker weer bij ons in dienst. “Ik heb iets met jullie”, was zijn alleszeggende motivatie.’
Van Delft Groep heeft de strategische keuze gemaakt om de groei van het bedrijf te dempen. Marc zegt daarover: ‘we willen groeien met de waarden van een familiebedrijf en niet met het profiel van een corporate.’ Om ruimte te maken voor de ontwikkeling van werknemers, geeft het bedrijf medewerkers de kans om als startup een eigen bedrijf in de installatietechniek op te richten. ‘Wij investeren mee, zijn aandeelhouder en adviseur. Zo kunnen onze oud-medewerkers met een vangnet ondernemen en profiteren zij van het netwerk van de samenwerkende bedrijven.’ Marc vult aan: ‘het is niet geschikt voor controlfreaks, want je moet de ondernemer laten ondernemen.’
Marc ziet grote voordelen in de tweehoofdige directie. ‘Feedback houdt ons scherp in onze rol als DGA. Zo ontwikkel je tegenkracht en leer je wat je valkuilen zijn. Het geeft mij de kans om me kwetsbaar op te stellen en mij te ontwikkelen.’ Op mijn laatste vraag hoe hij zijn managementstijl karakteriseert, legt Marc uit: ‘Wij sturen op cijfers en ondernemen op gevoel. Het ondernemen op gevoel hebben wij overgenomen van onze ouders en grootouders. Het sturen op cijfers hebben wij hieraan toegevoegd. Oma van Delft stak dagelijks een kaarsje op voor de veiligheid van onze medewerkers. Zorgzaam zijn voor je medewerkers is ook nu de basis voor ons succes.’
In de tweede serie Krachtvoer voor ondernemers gaat Ton Gimbrère in gesprek over de Brabantse arbeidsmarkt met bijzondere ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Bij ieder gesprek neemt hij iets lekkers mee voor bij de koffie. Hij trakteert op dé lokale specialiteit uit de stad van de ondernemer. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.
Bekijk hier de online publicatie met de eerste 25 Krachtvoerverhalen.
Het Traktaartje van Bakker Vermeulen & Den Otter in Vlijmen
Het Traktaartje is opgebouwd uit 2 lagen hazelnootschuim met daar tussen een vulling van vanille of mokka crème. De hazelnoten worden in eigen productie atelier gebruneerd en daarna in kleine stukjes gecutterd en door het schuim gespateld. Het schuim wordt gemaakt van vers eiwit en suiker. Door dit op een speciale manier te doen, krijgt de kern van het kookschuim een iets taaie bite. Dat is één van de bijzondere karaktereigenschappen van het echte Traktaartje.