Door de coronacrisis werken nog steeds veel medewerkers vanuit huis. Niet iedereen vindt dat prettig. Toch ziet het er niet naar uit dat we straks volledig terugkeren naar kantoor. De verwachting is dat we meer hybride gaan werken. Maar wat houdt deze manier van werken precies in? En wat betekent dat voor de rol van leidinggevende?
Corry Verhoeven, HR-consultant bij ABAB Accountants en Adviseurs
Soms worden hybride werken en thuiswerken door elkaar gebruikt. Dat is niet te terecht. In tegenstelling tot thuiswerken draait hybride werken om flexibiliteit. Afhankelijk van de werkzaamheden die medewerkers gepland hebben, kiezen zij een locatie die daarbij het beste past. Hebben ze veel afspraken, dan gaan ze naar kantoor. Moeten ze werken aan een ingewikkeld paper en zich goed kunnen concentreren, dan kiezen ze een locatie waar zij niet gestoord worden. Dat kan thuis zijn, maar ook op een andere, prikkelvrije locatie. Kortom, wát werknemers doen, bepaalt wáár zij dat doen.
Maar wat betekent het hybride werken voor de rol van leidinggevende? Traditioneel zijn managers gewend de grote lijnen uit te zetten. Zij zorgen ervoor dat hun teamleden weten wat zij moeten doen en dat zij hun taken zo goed en efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren. Gaat het ergens fout, dan zien zij dat direct. Managers staan tenslotte (letterlijk) midden in hun team en kunnen zo snel bijsturen. In een hybride organisatie werkt het anders. De rol van manager ontwikkelt zich meer tot die van verbinder. Hij of zij brengt medewerkers met elkaar in contact en zorgt ervoor dat zij de benodigde kennis en ervaringen kunnen uitwisselen. Autonomie en zelforganisatie zijn daarbij de kernbegrippen. Met de manager als linking pin.
Hybride werken vergt dus echt een andere rol van managers. Vier tips helpen om deze manier van werken te laten slagen.
Een veelgehoorde klacht over op afstand werken is dat collega’s niet goed op de hoogte zijn van wat er speelt binnen de organisatie. Plan daarom vast momenten in om een team bij te praten. Wie is waarmee bezig en wat zijn de laatste plannen en ontwikkelingen binnen de organisatie? Zo’n vast moment in de week of maand is belangrijk om koers te houden én betrokken te blijven.
Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.