Gerard de Groot is een echte betrokken ondernemer. Ook al deed hij in 2018 een stapje terug als algemeen directeur en mede eigenaar bij A2B Online in Moerdijk, hij is nog steeds betrokken bij kwesties als de Brexit, duurzaamheid en het versterken van de positie van Moerdijk. Dat doet hij onder meer in zijn rol als bestuurder bij VNO-NCW Moerdijk.
Het is begin 2013 als Luc Smits (directeur van CCT containerterminal in Moerdijk) Gerard de Groot belt. Kunnen we niet eens kijken of we vanuit Moerdijk een nieuwe shortsea dienst kunnen opzetten? Interessant, denkt Gerard. De markt kennende weet hij dat er zeker genoeg vraag is. Een tijdje later zit hij – over totaal andere zaken – in een meeting met Dinand de Jong (directeur A2B Online Trailers). Out of the blue zegt Dinand ineens: het lijkt me tof om een keer samen iets op te zetten. Na gesprekken met investeerder Kees Vierhouten in Ermelo wordt amper een week later de rederij A2B Online opgezet. Drie maanden later is de eerste afvaart. Ze beginnen met één boot die op-en-neer naar Engeland vaart. Inmiddels zijn er zeven containerschepen die naar vier verschillende bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk varen.
(Foto: Gerard (links) met Luc Smits (directeur CCT Moerdijk) en Douwe Visser, de eigenaar van het schip dat A2B nagenoeg als eerste charterde toen ze begonnen)
Een van de drijfveren van zowel Gerard de Groot als A2B Online is duurzaamheid. Al vanaf het prille begin is de keuze gemaakt om in plaats van containers juist goederen te combineren. Zo vervoert men minder lucht, worden lege kilometers voorkomen en kan gebruik worden gemaakt van multimodaal transport. Wat begon als op-en-naar varen naar het Verenigd Koninkrijk is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal transportnetwerk met bijvoorbeeld binnenvaartverbindingen naar Duitsland én treinroutes naar Noord-Italie. De positie van Moerdijk is hierdoor enorm versterkt met economische groei en werkgelegenheid tot gevolg.
Bij VNO-NCW Moerdijk maakt Gerard zicht sterk om de goede positie van Moerdijk verder te versterken én om de milieufootprint van de logistiek te verminderen. Zo is er nog veel werk aan de winkel om de spoorinfrastructuur en vooral de veiligheid op en rond het spoor te verbeteren. Momenteel loopt er een project om nog niet-beveiligde spoorwegovergangen op het Haven- en Industriegebied Moerdijk tot beveiligde overgangen te maken. Van Gerard kan dit niet snel genoeg gaan.
Op het gebied van duurzaamheid zijn Gerard, A2B Online, het Havenbedrijf en VNO-NCW Moerdijk de initiator geweest van een collectief plan om op Moerdijk walstroom aan te leggen. Schepen die aanmeren om te lossen en laden moeten nu hun dieselmotoren stationair laten draaien. Het zou veel CO2- en stikstofuitstoot schelen als die schepen via walstroom op het elektriciteitsnetwerk kunnen worden aangesloten. Inmiddels ligt er een businesscase en wordt er gewerkt aan verdere uitwerking.
De grootste uitdaging voor Gerard de komende maanden is de Brexit die op 1 januari zal plaatsvinden. A2B Online heeft samen met haar partners een deel van de infrastructuur in de haven heringericht. Er zijn routes aangepast en speciale parkeerplaatsen en containerstalplaatsen gerealiseerd. De komende weken komen er ook nog signaleringsborden en in januari wordt gebruik gemaakt van verkeersregelaars om de flow op te vangen. Alles om te voorkomen dat het chaos wordt. Containers zonder de juiste papieren mogen straks namelijk het Verenigd Koninkrijk binnen en moeten dus ergens gestald worden.
Gerard roept bedrijven op om de Brexit vooral niet te onderschatten. Het maakt niet uit of die Brexit nu hard of zacht is. We hebben straks gewoon te maken met een niet EU-land en dus met flinke veranderingen in het logistieke proces. Zo is het nu nog mogelijk om 24/7 te lossen en laden bij bedrijven in Engeland. Dat is vanaf 1 januari verleden tijd. De douane moet namelijk wel open zijn om de juiste papieren te kunnen leveren. Vanwege de efficiency laadt A2B Online nu nog erg veel ’s nachts. Dat kan straks echter niet alle gevallen meer waardoor het hele logistieke proces moet worden omgegooid.
Gerard besluit met de opmerking dat de Brexit geen winnaars kent. De kosten in de gehele ( logistieke ) keten gaan flink omhoog. Dat gaat ongetwijfeld een negatief effect hebben op de totale handel tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk. Bereid je dus voor!
In onze reeks Bestuurders in de spotlight laten we je graag kennismaken met de bestuurders van VNO-NCW Brabant Zeeland door de regio’s heen. Dit zijn stuk voor stuk gedreven ondernemers die naast hun bedrijf ook voor het algemene ondernemersbelang opkomen via hun actieve rol binnen onze vereniging.