Het is even zoeken naar een parkeerplaats bij De Graaf Logistics in Oosterhout. Een bewijs van de grote bedrijvigheid bij de vervoerder. De 100-jarige transporteur staat aan de vooravond van een nieuwe eeuw logistieke dienstverlening. Aan de hoeveelheid werk ligt het niet. ‘In de logistiek is het alleen maar meer’, legt algemeen directeur Robert van Wezel uit. Samen met commercieel manager Pascal van der Westen drinken we koffie met een stukje ‘Krachtvoer-koek’. We praten over het managen van de drukte, ontwikkelingen in het verkeer en het belang van ritme en structuur voor de 200 medewerkers.
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
‘Tot juni was het extreem druk door toenemende online inkopen. Het aantal orders steeg met 20%’, opent Robert. ‘Door veel kleine zendingen en wat hoger ziekteverzuim, hebben we moeten pieken. De vele aanvragen die ons dagelijks via digitale verbindingen bereikten, overvielen ons. We maakten lange dagen. Zes dagen per week werken, was even het nieuwe normaal. Verder maakten wij gebruik van een flexibele schil, in de vorm van collega-transporteurs. Nu blijft de hoeveelheid opdrachten in balans ten opzichte van vorig jaar door een spreiding van branches bij onze opdrachtgevers én het kenmerk van ons bedrijf: service van een klein bedrijf en de mogelijkheden van een groot bedrijf. Pascal vult aan: ‘We zijn actief als specialist in fijnmazige distributie. Voor onze oplossingen is gelukkig veel vraag in de markt.’
De coronatijd levert niet alleen volumegroei op voor De Graaf, maar heeft ook effect op files. Pascal licht toe: ‘tot maart zaten we op een dieptepunt in de doorstroming van het verkeer. Door coronamaatregelen kwam de vaart er daarna goed in. Er is veel minder oponthoud in het verkeer. Voor onze leveringen een positieve ontwikkeling: het verwachte tijdstip van levering is betrouwbaarder en voorspelbaarder geworden.’ Pascal verwacht dat het belang van particuliere leveringen groter wordt. ‘We kopen steeds meer online. Om nog beter op deze markt in te kunnen spelen, gaan we de informatie in de richting van de klant vernieuwen. De consument verwacht dat hij precies weet hoe laat het pakket wordt geleverd. Door hem goed te informeren, neemt de slagingskans van de eerste leverpoging tevens behoorlijk toe.’
Het bedrijfspand van De Graaf is coronaproof ingericht. Van de medewerkers is 80% op de locatie in Oosterhout werkzaam en anderen werken thuis. ‘We hebben de mensen hier nodig om de dagelijkse operatie te draaien.’ Het afgelopen halfjaar was het management veel meer aanwezig op de werkvloer. Robert licht toe: ‘We willen zichtbaar zijn: horen en voelen wat er leeft bij de medewerkers. Het belang van communicatie is groter dan ooit. We nemen we onzekerheid en onwetendheid weg door transparant te zijn. Daarmee voorkomen we angst voor de effecten van de coronacrisis. Medewerkers voelen zich het beste bij een vast werkritme en stabiliteit. We ervaren ook dat oprechte waardering en erkenning medewerkers bindt. En onze mensen die thuis werken, houden we nauw aangesloten, zodat ze betrokken blijven. Wij zijn alert op ziekteverschijnselen en wijzen erop de richtlijnen stringent te volgen. De loyaliteit van de medewerkers met het bedrijf is erg groot, maar dat mag niet leiden tot het nemen van gezondheidsrisico’s. Bij klachten moeten ze thuis blijven.’
Met vooruitziende blik heeft het bedrijf een experience ruimte ontwikkeld. Door de coronamaatregelen is de opening nog even uitgesteld. Hier komen in de toekomst de medewerkers samen om ervaringen uit te wisselen. ‘We willen de verhalen horen van onze chauffeurs of de ideeën van een IT-specialist. De overdracht van informatie is veelal digitaal. In deze ruimte willen we de factor mens weer de aandacht geven die het verdient. Medewerkers hebben immers een grote impact op het eindresultaat. Een chauffeur is ons visitekaartje bij de klant. Hij creëert een band met onze klanten’, legt Robert uit.
‘Voor de toekomst van het bedrijf is de onvoorspelbaarheid van de effecten van het coronavirus de grootste zorg. Een flexibele schil maakt ons minder kwetsbaar.’ Als afsluiting duidt Robert het gevoel van het management: ‘We hebben het nu goed voor elkaar, maar de horizon gaat niet ver.’
Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Lees er hier meer over >>