Een dag na de nieuwe coronamaatregelen van het kabinet, brak voor Karin Rademaker, directeur van Golden Tulip Hotel Central opnieuw een zorgelijke periode aan. Na de persconferentie regende het annuleringen; € 43.000,- in 24 uur tijd. Karin onderschrijft de regels en stelt alles in het werk om de veiligheid van gasten en medewerkers te garanderen.
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
‘Mijn lijflied is, wij zullen doorgaan’, opent Karin het gesprek. ‘Overleven is nu het belangrijkste. Ik ben de vierde generatie en ik heb het familiebedrijf als het ware te leen. Ons bedrijf dat sinds 1905 bestaat, wil ik doorgeven aan de vijfde generatie.’ Karin zit dan ook niet stil en is ondernemend. Ze organiseert jazz- en operaconcerten en nam deel aan de ‘Bossche zomer’. Het boeiende gesprek gaat over overheidsregelingen, haar voorkeur voor deeltijd WW en het belang van extern advies, waarbij tips uit onverwachte hoek heel waardevol zijn gebleken.
Karin kijkt eerst terug naar 15 maart, toen zij werd geconfronteerd met een wekenlange sluiting van de Brasserie en zalen. ‘Het was heel surrealistisch: een leeg hotel, geen (inter)nationale zakengasten en druk zijn met alleen annuleringen. Onze voorraden schonken we aan een verzorgingstehuis. Gasten en medewerkers overspoelden mij met vragen over hoe lang deze situatie zou voortduren. Maar dat wist ik natuurlijk net zomin als zij.’ Al snel wordt Karin door de afdelingen HR en Financiën met de neus op de feiten gedrukt. Karin legt uit: ‘onze cijfers liepen terug. Jarenlang waren wij een stabiele mammoettanker, maar ik moet er nu een wendbaar zeilschip van maken. We hebben in de afgelopen jaren vijf miljoen euro geïnvesteerd in het hotel. En dan komt het coronavirus, dat een terugval in 8 maanden heeft veroorzaakt van 50%.’
Over de afbouw van de NOW-regeling is Karin duidelijk. ‘Deze is killing voor onze bedrijfstak. We moeten naar iets anders. Daarom heb ik zelfs een brief gestuurd naar Premier Rutte, om uit te leggen dat deeltijd WW voor de horeca een veel betere oplossing zou zijn. Het afspiegelingsbeginsel geeft ons teveel beperkingen om de personele bezetting adequaat aan te passen aan deze tijd’, licht Karin toe. In het weekend is het druk, door de week is het rustig: en dus heb je flexibiliteit nodig. Als medewerkers nu minder uren mogen werken, dan kan ik ze behouden voor onze bedrijfstak. Dat is belangrijk voor de periode ná corona. Anders heb ik straks geen opgeleide mensen meer.’
Het management van Hotel Central laat zich adviseren door onder andere OndernemersLift+, een organisatie die ondernemers in het MKB ondersteunt. ‘Ik heb niet de wijsheid in pacht’, zegt Karin. ‘In deze tijd moet je je trots laten varen en open staan voor ideeën van anderen.’ Alle afdelingen kregen een spoedcursus Lean en nemen werkprocessen onder de loep. ‘Sommige dingen doen we al 115 jaar op dezelfde manier. Nu vragen we ons dagelijks af, wat kunnen wij verbeteren? We zoeken naar meer omzet, kostenbesparing en slimmer werken. De sessies leverden 370 ideeën op, die vervolgens zijn ingedeeld naar het mogelijke effect: wat kost het en wat levert het op? Met een aantal speerpunten zijn we al aan de gang gegaan.’
‘Doe het niet alleen, doe het samen met je mensen.’ Op allerlei manieren geeft Karin inhoud aan haar adagium. ‘Meer dan ooit trek ik samen op met de medewerkers om hun visie te horen. In deze periode komen we dichter bij elkaar.’ Karin gebruikt ook haar netwerk om zo breed mogelijk informatie op te halen. ‘Onlangs heb ik de vijfde generatie van onze familie met partners uitgenodigd om te sparren. Ik nam ze mee op een reis door de tijd, waarin wij nu als bedrijf moeten opereren. Van een manager informatica tot een schoonheidsspecialiste, waren vertegenwoordigd. Dé manier om out of the box te denken. Het leidde tot nieuwe inzichten. Bijvoorbeeld om de beschikbare data beter te analyseren en in te zetten bij het bepalen van de strategie. Wij bezitten een schat van informatie, maar doen er te weinig mee. Ook is het idee geboren om hotelkamers aan te bieden als kantoor, een innovatief alternatief voor thuiswerken.’
Voor de toekomst verwacht Karin dat de hotelwereld het moeilijk zal hebben. ‘Zakelijk reizen wordt minder vanzelfsprekend en ook het toerisme zal blijvend veranderen, ook vanwege het toenemend klimaatbesef. Hotelkamers krijgen waarschijnlijk meer een short stay bestemming. Op mijn laatste vraag of zij nog iets van Premier Rutte heeft gehoord, schudt zij haar hoofd. ‘Nee, nog geen reactie. Maar desondanks gaan wij door. Ik haal mijn motivatie uit mijn liefde voor mijn mensen en mijn gasten.’
Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Lees er hier meer over >>