De vier zonen van Michaël Munnich kijken tevreden vanuit een fotolijstje toe op het werk van hun vader, in het kantoor van de Chief Operating Officer (COO) van Driessen Groep. Binnen de groepsdirectie is hij verantwoordelijk voor de coronamaatregelen. ‘De foto’s mogen wel eens vernieuwd worden’, merkt Michaël op en snijdt een stukje van de ‘krachtvoer’-koek aan. ‘Ze zijn weer wat ouder geworden!’ Vanuit het imposante kantoor in Helmond werkt hij met het Corona Response Team (CRT) aan maatregelen die genomen worden voor de zes ondernemingen, behorende tot de Driessen Groep. Tijdens het gesprek blikt Michaël terug op het laatste half jaar.
‘In het begin had ik door een schare van onzekerheden een wat unheimisch gevoel. Maar na drie weken werd ik er geruster op: de medewerkers passen zich razendsnel aan, de dienstverlening gaat zonder haperingen door, de infrastructuur werkt, de klanten blijven ons trouw en de terugval in omzet kunnen we opvangen. Bij een vergelijkbare situatie zou ik het weer zo doen.’
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
‘Het was een spannende tijd, medio februari’, legt hij uit. ‘Wat zich als een ver van mijn bed show afspeelde in China en Italië, gaf ons de tijd om een goed CRT samen te stellen en de ICT infrastructuur op orde te brengen. We redeneerden: ‘Stel dat we met z’n allen thuis moeten werken, zijn we er dan klaar voor?’ We zorgden ervoor dat alle medewerkers snel een laptop hadden, extra beeldschermen en waar nodig verhuisden zelfs kantoorstoelen naar het adres van de medewerkers. Tot begin mei waren de panden in Helmond uitgestorven. Michaël daarover: ‘Het hart was uit het pand. Half mei kwamen medewerkers ook weer naar kantoor.
Want hoewel het thuiswerken technisch zonder problemen verliep, is het voor een goede bedrijfsvoering voor ons ook noodzakelijk dat de medewerkers elkaar op kantoor ontmoeten. Als CRT hebben we piketpalen geslagen en de directies vullen deze ruimte op een verantwoorde manier in.’ Munnich benadrukt de waarde van aanwezigheid en intermenselijk contact. Niet om het werk te kunnen beoordelen, maar om ervoor te zorgen dat medewerkers niet onthechten. Bovendien geven medewerkers inhoud aan de vitaliteit van de onderneming. Je mist creativiteit en persoonlijke interactie’. Binnen de organisatie nemen medewerkers hun eigen verantwoordelijkheid bij het interpreteren van de regels. ‘Als het een keer mis gaat met de coronaregels, dan spreken we elkaar respectvol aan’, legt hij uit. ‘De andere partij zegt dan meestal: ‘goed dat je het zegt.’ Coronamaatregelen zijn een way of life geworden.’
Michaël wijst op het belang van informeren met de twee pijlers: duidelijkheid en helderheid over wat wel kan en niet kan. ‘Dat geeft betrokkenheid bij het werk. Het is immers onze missie om bij te dragen aan het werkgeluk van medewerkers.’Bij Driessen ontvangt iedere medewerker een wekelijkse nieuwsbrief, meestal na een persconferentie van premier Rutte, met een uitleg ‘wat betekent dit voor ons’. Daarnaast stuurt CEO Jeroen Driessen iedere maandagochtend een persoonlijke videoboodschap naar het volledige personeel.
Voor medewerkers die zich moeilijk redden en onrust kennen, is een klankbord georganiseerd. Daar kunnen ze vertrouwelijk praten over wat de effecten van corona met hun doen en worden zij mentaal ondersteund. Veel medewerkers missen hun collega’s. Ook is er extra hulp voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor hen ligt het accent op aandacht geven, ontzorgen en begrijpelijk maken van de maatregelen. ‘Toen wij vertelden dat de periode thuis, niet in mindering gaat van de vakantiedagen, slaakten zij een zucht van opluchting’, vertelt Michaël.
De directie oriënteert zich naar een hybride vorm van werken in het post-coronatijdperk. ‘Er is sinds maart echt iets veranderd in onze manier van werken en we bepalen samen ‘wat kunnen we hiermee in de toekomst’. We leggen ons oor te luister bij klanten over onze toekomstige dienstverlening. De voordelen van digitalisering zijn duidelijk en we denken na hoe we omgaan met menselijke elementen. Want het werkgeluk voor onze medewerkers staat centraal.’
Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.
Lees er hier meer over >>