De strenge controle op het bedrijvenpark in Moerdijk, staat in schril contrast met de gastvrije ontvangst door Lars de Wit. De tweede generatie directie van logistiek service provider Frans de Wit Group heeft de bedrijvigheid in het begin van de crisis zien teruglopen. Maar deze tijd geeft het bedrijf ook allerlei kansen en sinds half april zijn de volumes voor de containeropslag weer op niveau. Tijdens de koffie met ‘krachtvoer-koek’ vertelt Lars enthousiast over de veerkracht van de medewerkers. Met Rotterdamse nuchterheid pakt hij de problemen aan. Zorgen over corona? Lars is duidelijk: ‘Ik maak mij zorgen over dingen, die ik in de hand heb. Dit dus niet. Maar ik denk er natuurlijk wel over na. Het virus kan zomaar in het najaar terugkeren.’
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
‘Toen in februari de importvolumes uit China wegvielen, hadden wij al door dat er iets aan de hand was, dat ons zou raken. De buffervoorraden op het terrein liepen leeg, omdat de vraag naar grondstoffen aanvankelijk op peil bleef.’ Een maand later wordt Nederland geraakt en heeft het bedrijf z’n aanpak al voorbereid. Het interne projectteam implementeert de overheidsrichtlijnen, maakt diverse scenario’s voor de korte- en lange termijn en bepaalt wat de minimale bezetting is op kantoor. ‘Ik dacht altijd dat thuis werken niet werkt, maar ik kijk er nu anders naar. Ook al is het werken aan een keukentafel niet ideaal, onder druk wordt alles vloeibaar’, vult Lars aan. ‘Mensen vinden het nu ook weer fijn om naar kantoor te komen. De communicatie verloopt prettiger, mensen hebben behoefte aan interactie en ze zijn even op een andere werkplek.’
Lars is vier dagen per week aanwezig in Moerdijk. ‘Ik heb al die tijd de thermometer in de eigen organisatie kunnen houden. Zelf ervaren wat er gebeurt.’ Lars is trots dat hij alle medewerkers werk kan bieden, in het bedrijf dat een mengeling is van hard werken en een vleugje Brabantse gemoedelijkheid. ‘Ik voel mij verantwoordelijk voor 120 gezinnen. Als familiebedrijf kijken wij wellicht anders naar continuïteit. Wij zetten ons in om alle mensen in dienst te houden. Want bijvoorbeeld chauffeurs zijn de verdiencapaciteit van ons bedrijf. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. In onze maandelijkse nieuwsbrief communiceren wij transparant en spelen open kaart over de ontwikkelingen in het bedrijf. Dat komt positief over. Iedereen is bereid om water bij de wijn te doen, want bijvoorbeeld door minder overwerk, merken een aantal medewerkers het direct in hun portemonnee.’
Door creatief te zijn probeert Lars de bezetting op niveau te houden. ‘Wij benaderen onze opdrachtgevers en halen onderhoud naar voren. Verder brengen we actief ons concept ‘one-stop-shopping’ onder de aandacht. Het is een efficiënte en goedkopere werkwijze door meer diensten in de keten door ons te laten verzorgen. Klanten die in deze tijd hun supply-chain onder de loep nemen, zien de evidente voordelen. Een goed moment om naar ons concept over te stappen.’ Lars is overtuigd: ‘Wij gaan er – net als in de crisis van 2008 – beter uitkomen. De aanpak werpt z’n vruchten af.’
Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.
Lees er hier meer over >