‘Hoe drink jij je koffie’, vraagt Managing Director Rob Teunissen van Ardo Zundert, en hij zet de koffiemachine aan. Het is 10 uur, een goed tijdstip voor een stukje ‘krachtvoer’-koek. Tijdens de koffie kijken wij terug op de afgelopen maanden. Rob deelt zijn ervaringen over de gekozen aanpak bij Ardo. Over de pieken in de verkoop, de rol van het MT en hoe bedrijven elkaar in deze periode kunnen helpen. Rob vindt het een intensieve periode en vult aan: ‘Ik houd wel van een beetje dynamiek’.
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
‘Toen begin maart de ernst van het coronavirus duidelijk was, hebben we met MT-leden een Covid-team geformeerd, opent Rob. Als bedrijf in de ‘vitale economie’ moesten we snel doorpakken. We bevonden ons in een revisieperiode van de machines in de Productie afdeling en de afdeling Verpakking draaide op volle sterkte. Toen kwam er een hausse op voeding aan. Alles ging in een stroomversnelling.’ Ardo heeft een hoge piek ervaren door het hamsteren van diepvriesgroente door de consument in de supermarkten. Rob licht toe: ‘de voorraden werden direct aangesproken. Het leek wel alsof onze diepvriesgroente naast het toiletpapier lag.’ Er kwam een zesde nachtdienst en de capaciteit werd zo slim mogelijk ingezet. Om de veiligheid te waarborgen worden de tijden waarop Productie en Verpakking van ploeg wisselen een uur na elkaar ingepland, zodat er voldoende tijd is om gemeenschappelijke ruimten zoals de kleedkamer en kantine schoon te maken en de mensen voldoende ruimte hebben. Mensen komen zo minder met elkaar in aanraking. Voor vrachtwagenchauffeurs, die kwamen laden of lossen, worden speciale sanitaire ruimtes aangewezen.
Het Management laat zich in deze periode nadrukkelijk op de werkvloer zien en is aanspreekbaar. Gevoelens van onrust, onzekerheid en angst bij medewerkers krijgen volop aandacht tijdens deze gesprekken. ‘Je kunt het niet maken om als 160 man in de fabriek werken, er dan zelf niet te zijn. Mits de arbeidsomstandigheden (afstand) dit natuurlijk toelaten. Onze medewerkers zijn enorm belangrijk voor onze productie: zij voeden onze klanten.’ Ardo is trots op de inzet van hun mensen en uit hun dankbaarheid op allerlei manieren. Wekelijks worden er door alle vestigingen binnen het concern online activiteiten – via blogs gedeeld – georganiseerd. Rob daarover: ‘Van een wedstrijd met Lego bouwen voor kinderen van medewerkers tot muziek maken, allemaal bedoeld om het familiegevoel in het bedrijf te versterken.’
Ardo is een bekende werkgever is Zundert, heeft een goed lokaal zakelijk netwerk opgebouwd en ondersteunt veel initiatieven van verengingen. Rob legt uit: ‘Door ons lidmaatschap van Bedrijvenkring Zundert ken ik veel bedrijven binnen de Gemeente Zundert. Ik heb aangeklopt bij deze bedrijven toen onze desinfectiemiddelen dreigde op te raken. En niet tevergeefs!’
‘De markt is heel uitdagend, vertelt Rob. ‘De horeca heeft lange tijd stil gestaan, het thuisverbruik ging door het dak en ook de horeca-export stagneerde. Door de droge periode ligt de opbrengst van de spinazievelden wat lager. Eigenlijk veroorzaakt de droogte een extra zorg.
Overleg met zusterbedrijven in binnen- en buitenland verloopt voortaan via Teams en Skype. Gelukkig kan de techniek ons faciliteren en dat biedt nu veel efficiency. Rob kijkt tevreden terug: ‘Als bedrijf in de vitale economie heeft onze vestiging zo goed mogelijk doorgewerkt. De omgeving was soms jaloers dat onze medewerkers wel mochten werken. Behoud van werkritme wordt door de mensen gewaardeerd.’
Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.
Lees er hier meer over >